Kaki Jemaah Di Sambar Api Di Masjidilharam


- Seperti diceritakan oleh Ustaz Khairul Azmy Rahman kepada wartawan Mastika, Kairul Anwar Yusop.

DUA kisah yang akan saya ceritakan ini agak aneh. Kisah pertama mengenai seorang jemaah bernama Mansor berusia 30-an yang sebaya dengan saya. Mansor bekerja di Brunei dan bergaji besar. Kejadian ini berlaku ketika saya menjadi mutawif membawa jemaah umrah ke Tanah Suci pada tahun 1992.  Ketika itu, saya bertugas dengan sebuah agensi umrah dan haji di Brunei. Waktu ibadah umrah pada bulan Disember dalam keadaan cuaca sejuk dan kami berada di Tanah Suci selama sembilan hari.

Semasa berada di Mekah cara Mansor berjalan ketika memasuki kawasan Masjidilharam agak ganjil. Kenapa saya katakan ganjil sebab, Mansor berjalan terjengket-jengket. Lucu juga bila saya lihat keadaan Mansor. Bila telapak kakinya mencecah lantai, cepat-cepat dia angkat. Bayangkanlah lagak Mansor ketika itu seperti sedang berjalan di atas kaca atau duri. Takut betul Mansor hendak memijak lantai marmar Masjidilharam. Ada kalanya saya lihat setelah Mansor berjalan beberapa tapak kemudian dia berhenti menggosok-gosok telapak kakinya. Lain macam benar cara Mansor berjalan.

Saya mengandaikan kaki Mansor sakit. Saya pun malas nak bertanya lanjut. Saya biarkan Mansor berjalan sendirian sebab saya banyak kerja nak uruskan, sebab ada jemaah yang lebih tua perlu diberi perhatian. Sebaik tiba di hadapan Kaabah, saya ternampak lagi aksi pelik Mansor. Cara Mansor berjalan masih menimbulkan tanda tanya. Tiba-tiba, saya lihat Mansor buka kain ihram yang dipakainya, kemudian dibentangkan di atas lantai. Selepas itu, Mansor menapak selangkah demi selangkah di atas kain ihram itu. Saya lihat kain ihram itu dibuatnya alas kaki. Setiap kali mahu bergerak setapak dua ke depan itulah cara yang dilakukan Mansor berulang kali. Saya tercengang-cengang. Hairan sungguh. Kenapa Mansor buat begitu seperti budak bermain tayang?

Kalau hendak kata sejuk, cuaca ketika itu memang sejuk. Boleh dikatakan bila pijak lantai Masjidilharam kita dapat rasa sejuk mencucuk tapak kaki. Tapi sejuknya tidaklah seberapa. Saya dan jemaah lain tak ada apa-apa masalah bila pijak lantai. Bahkan, kami rasa lebih selesa sebab cuaca tak panas. Apabila tiba hendak melakukan tawaf, sekali lagi saya tengok aksi pelik Mansor. Kali ini bukan main ligat Mansor berlari mengelilingi Kaabah macam pelari pecut. Saya ketawa. Lucu sungguh si Mansor ni. Tadi berjalan terjengket-jengket, kali ini tawaf berlari pula. Selepas puas berlari beberapa meter, Mansor berhenti. Semasa berhenti penat berlari saya lihat satu lagi aksi pelik Mansor. Tiba-tiba kain ihram yang dipegang dicampak pula ke lantai. Selepas itu dipijak-pijaknya seperti membuat alas kaki. Selepas pijak kain ihram dia menggosok gosok kedua-dua belah telapak kakinya.

Begitulah yang Mansor buat sehingga habis tawaf. Saya menggeleng-gelengkan kepala. Saya tertanya-tanya, apa sebenarnya telah terjadi kepada Mansor? Saya syak ada sesuati yang tidak kena dengan Mansor. Kalau tidak masakan begitu pelik perangainya. Lalu saya hampirinya dan bertanyakan apa masalah yang dihadapinya. Saya juga tanya kenapa berjalan terjengket-jengket dan pijak atas kain ihram? Saya beritahu Mansor, sebagai orang yang bertanggungjwab membawa jemaah, saya berhak tahu apa berlaku kepadanya. Saya beritahu Mansor, jika ada masalah beritahu segera, jangan sembuyikan!

Selepas didesak, barulah Mansor bercerita kepada saya. Mansor memberitahu setiap kali tapak kakinya memijak lantai Masjidilharam dia merasa begitu panas. “Bila pijak tapak kaki saya rasa nak melecur macam berjalan atas bara. Pedih, panas, sakit!” beritahu Mansor. Saya terkejut. Eh, takkan begitu pula dirasai Mansor. Mana mungkin dalam keadaan cuaca sejuk begini, lantai Masjidilharam boleh bertukar panas. Lagipun saya dan jemaah lain tidak pula rasa begitu. “Betul bang. Demi Allah, saya tidak boleh pijak lantai Masjidilharam. Sebab tulah saya buka kain ihram buat alas kaki. Rasa panas macam ada api bawah lantai. Bahangnya terasa membara naik ke atas!” ujar Mansor serius.

Saya termenung seketika. Kejadian ini memang pelik. Sampai di bilik hotel, saya siasat sendiri apa yang dilakukannya sebelum beliau pergi ke Mekah. Akhirnya saya dapat tahu seminggu sebelum berlepas ke Tanah Suci, Mansor pergi berhibur sakan di disko dan pub-pub sehingga puas. Kononnya dia hendak bertaubat di Mekah. Selepas balik Mekah dia tidak akan pijak tempat-tempat maksiat itu lagi. Saya beristighfar beberapa kali apabila mendengar pengakuan dari Mansur sendiri tentang fiilnya sebelum ke Mekah. Patutlah saya tengok kelakuannya sungguh aneh. Bila pijak lantai Masjidilharam, dirasainya seperti memijak bara api. Mana tidaknya, sebelum ke Mekah pijak tempat-tempat maksiat itu. Sepatutnya sebelum pergi ke Mekah, Mansor isikan masa yang ada dengan amal ibadat dan persiapkan diri dengan ilmu agama.

Dan apa yang terjadi mungkin balasan yang tak seberapa dari Allah buat Mansor. Malah Mansor sendiri mengakui depan saya mungkin perbuatannya asyik pergi berdisko sebelum ke Mekah itulah balasan yang dia dapat di Mekah. Bila kakinya pijak lantai Masjidilharam terasa disambar api. Lagipun, sebelum ini saya pemah dengar cerita, jika pak-pak Arab yang tinggal di Mekah melancong ke luar negara seperti Thailand dan pergi ke tempat-tempat maksiat, biasanya batik mereka tak masuk terus Masjidilharam. Mereka tinggal dahulu di Madinah sehingga 40 hari, beramal ibadat dan bertaubat. Mungkin pak-pak Arab ini takut terjadi kejadian tidak terduga berlaku kepada dini mereka. Lagipun Tanah Suci Mekah ini bukan boleh dibuat mainan. Allah menjadikannya tanah yang diberkati. Kejadian seumpama ini sepatutnya menjadi iktibar kepada jemaah kita. Kalau nak pergi Mekah, janganlah berpesta di kelab malam, berdangdut dan buat maksiat. Allah sentiasa melihat perbuatan kita, walau di mana kita berada.

Jari Jemaah Melekat Di Tangkai Botol Air Zamzam


KKISAH kedua yang ingin ceritakan ini juga agak pelik. Kejadian ini melibatkan seorang jemaah lelaki dari Singapura pada tahun 1989. Dua hari sebelum pulang ke tanah air, seorang jemaah lelaki ini, mengisi air zamzam ke dalam sebiji botol besar 10 liter. Apabila ditanya, jemaah ini memberitahu air zamzam itu hendak dibawa balik ke Singapura kerana ada saudara-mara dan sahabatnya yang berpesan.

“Kalau bukan sebab orang malas aku nak bawa balik air zamzam ni ke Singapura,” katanya merungut. Selepas mengisi air zamzam penuh botol besar, jemaah ini menggenggam tangkainya balik ke hotel. Sampai di hotel Jemaah ini pun letaklah botol air zamzam. Malangnya ada sesuatu mengejutkan berlaku kepada jemaah ini. Jari-jemari tangannya yang menggenggam tangkai botol itu tak boleh dibuka. Pelik sungguh! Botol berisi air zamzam itu tak boleh dilepaskan dari tangannya. Puas Jemaah ini cuba membuka tetapi tetap tergenggam kemas.

Kejadian aneh ini disaksikan oleh ramai jemaah lain. Seorang sahabat cuba membantu jemaah ini dengan menarik jari-jarinya supaya tangkai botol itu terlepas. Puas dibantu tapi tangannya tidak mahu terbuka atau terlepas dari tangkai botol. Tidak lama selepas itu ada seorang jemaah memberitahu seorang ustaz mengenai rungutan yang didengarnya dari jemaah tadi ketika sedang mengisi air zamzam ke dalam botol. Jemaah ini beritahu jemaah tadi isi air zamzam tak ikhlas. Apabila ditanya, jemaah lelaki ni mengaku dia ambil air zamzam sebab terpaksa dan merungut-rungut sebab ada orang pesan.

Berpeluh jugalah jemaah ini terlekat jarinya pada tangkai botol sebelum seorang ustaz membaca doa dan mencurah air zamzam ke atas tangannya. Selepas disapu air zamzam oleh ustaz tadi, barulah tangan jemaah ini terbuka dan berjaya ditarik dari tangkai botol. Semua jemaah berasa lega. Jemaah ini disuruh oleh ustaz tadi bersolat sunat taubat dan menyesali segala perbuatan dan kata-katanya sebentar tadi. Bagi saya, apabila kita berada di Mekah, segala perlakuan dan percakapan dan adab sopan kita kenalah jaga. Sebab itulah, sebelum ke Mekah saya selalu berpesan, persiapkanlah diri sebaik mungkin dengan ilmu agama. Jangan nanti bermacam-macam perkara pelik pula terjadi. Bagi saya segala kejadian yang berlaku ini merupakan salah satu petanda kekuasaan dan kebesaran Allah s.w.t. buat hamba-hamba-Nya yang berakal dan mahu berfikir.

- Majalah Mastika. Februari 2011.

1 comments: