Soalan 12


Soalan:

Adakah perempuan yang mengalami haid boleh melakukan tawaf ifadhah?

Jawapan:

Tawaf ifadhah ialah tawaf wajib sama ada tawaf haji atau tawaf umrah. Tawaf ini hukumnya wajib secara ijmak para ulama. Ia merupakan salah satu rukun haji dan tidak sempurna haji kecuali dengannya. Firman Allah SWT:


ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا نُذُورَهُمْ وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيقِ (٢٩)

Maksudnya: Kemudian, hendaklah mereka menghilangkan kotoran yang ada pada badan mereka dan mereka hendaklah menyempurnakan nazar-nazar mereka dan mereka hendaklah melakukan tawaf sekeliling rumah yang tua itu (Baitullah).
(Surah al-Haj 22: 29)

Dalam Kitab al-Mughni fi Fighi al-Haji Wa al-Umrah (المغني في الفقه الحج والعمرة) oleh Sa’id bin Abdul Qadir, beliau berkata: Hukum tawaf ifadhah adalah rukun haji dengan ijmak ahli ilmu. Waktunya adalah pada hari raya selepas melontar di Jamrah al-Aqabah, menyembelih binatang dan bercukur.

Keadaan ini berdasarkan perbuatan Nabi SAW yang bersabda:

خُذُوا عَنِّي مَنَاسِكَكُمْ

Maksudnya: Ambillah daripadaku ibadat haji kamu.
(HR Muslim, no. 1297)

Perihal waktu tawaf ifadhah pula terdapat tiga pandangan:

R Selepas separuh malam hari raya. Inilah pendapat Imam al-Syafi’e dan Ahmad.
RSelepas terbit fajar yang kedua pada hari raya. Inilah pendapat Imam Abu Hanifah.
R Selepas terbit matahari pada hari raya. Inilah pendapat Imam Malik.

Seterusnya, akhir waktu tawaf ifadhah pula ada dua pendapat:

R Tawaf ifadhah tidak mempunyai waktu pengakhiran. Waktunya berterusan sampai bila-bila, selagi hayat dikandung badan. Inilah pendapat jumhur sebagaimana dinisbahkan oleh Ibn Qudamah dalam al-Mughni dan Imam al-Nawawi dalam Majmu’nya.

R Ibn Munzir berkata: Aku tidak mengetahui khilaf dalam kalangan ulama tentang orang yang melewatkan tawaf ifadhah dan melakukannya pada hari Tasyrik. Jumhur ulama seperti mazhab kita mengatakan bahawa dia tidak dikenakan dam disebabkan melewatkan tawaf ifadhah. Antara yang berpendapat demikian ialah ‘Atha’, Amru bin Dinar, Sufyan bin Uyainah, Abu Thaur, Abu Yusuf, Muhammad, Ibn Munzir dan sebuah riwayat Imam Malik.

R Ia merupakan fardu tetapi waktunya terhad iaitu wajib dilakukan pada hari-hari sembelihan korban (Tasyrik). Sesiapa yang melewatkannya dikenakan dam. Perkara ini berdasarkan satu pendapat mazhab Maliki.

Tawaf ifadhah merupakan rukun haji yang wajib ditunaikan oleh semua orang yang melakukan haji, termasuk perempuan yang berhaid. Perempuan yang berhaid hendaklah menunggu untuk melakukan tawaf ifadhah setelah selesai bersuci dan jika dia pulang negerinya sebelum melakukan tawaf ifadhah, maka ia masih kekal dalam keadaan berihram. Kecuali, jika dia pulang ke tanah airnya dan mengambil hukum ihsar dengan menyembelih dam ihsar di sana, serta berniat keluar daripada ihram, maka dia dikira sudah keluar daripada ihram.

Sumber:
Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. Q & A Bersama Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. PSN Publication. 2012.

0 comments