Jemaah Mandi Air Najis


{Seperti diceritakan oleh Haji Kamarolzaman Rashid, 56, kepada wartawan Mastika, Kairul Anwar Yusop.}

MENGURUSKAN jemaah haji sebenarnya memerlukan kesabaran. Apa lagi pelbagai jenis orang perlu dilayan. Kalau orang biasa, fiilnya ada juga yang ‘luar biasa’. Apa lagi VIP yang berpangkat Datuk. Semuanya ada cerita masing-masing untuk iktibar kepada kita semua. Biar saya ceritakan kisah orang biasa dulu. Jemaah ini pergi bersama isterinya mengikut rombongan umrah saya pada 2010. Usia mereka masing-masing sudah melebihi 70-an. Sebagai orang paling tua dalam rombongan itu, budi pekertinya mulia dan penuh dengan sifat sabar. Tutur katanya sangat sopan dan lembut. Memang saya terpesona dibuatnya.

Ketika di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) lagi, bila saya ada masalah, jemaah ini sudi membantu. Walaupun usianya sudah lanjut tapi dia masih bersemangat dan kuat. Begitulah Pakcik Zali yang saya kenal. “Sabar ustaz. Ni semua dugaan. Kena banyak sabar,” nasihat Pak cik Zali setelah melihat saya penat melayan pelbagai kerenah jemaah umrah. Ketika itu, kami masih di KLIA sebelum bertolak ke Jeddah.


“Tak apalah pak cik. Ini memang dah kerja saya,” jawab saya tersenyum. Tapi, ketika kami sampai di Madinah, perwatakan Pak cik Zali seratus peratus berubah. Jemaah ini yang dulunya berperwatakan lembut dan sabar, tiba-tiba bertukar garang. Saya sendiri terkejut dengan perubahan mendadak begitu. "Aku nak tidur dengan bini aku," tengkingnya yang tidak berpuas hati setelah Pak cik Zali diasingkan dengan isterinya. Dia ditempatkan sebilik dengan dua jemaah lelaki lain. “Pak cik, kat sini memang tak boleh tidur dengan bini. Kita dah bahagikan bilik. Kita asingkan lelaki dan perempuan,” saya cuba terangkan padanya. Tak kira. Aku nak tidur dengan bini aku,” tengking Pak cik Zali. Penjelasan saya tadi langsung tak diendahkannya. Selepas puas bertekak dan beliau tidak mahu mengalah, akhirnya saya terpaksa akur. Takut juga kalau terjadi perkara lebih buruk. Untuk puaskan hati Pak cik Zali, sambil dibantu beberapa rakan, kami mengangkat katil kemudiannya letak di bahagian luar depan pintu bilik isterinya. Jadi semasa di Madinah, di situlah tempat tidur Pak cik Zali sampailah rombongan kami bertolak ke Mekah.

Nasib baiklah semasa di Mekah, Pak cik Zali tak minta macam dulu. Kalau tidak naya saya dibuatnya. Pak cik Zali setuju tinggal sebilik dengan jemaah lelaki lain. Tapi, perangai Pak cik Zali masih tak berubah. Dia suka tengking-tengking dan marah. Mukanya mencuka. Dengan saya lagilah Pak cik Zali tak puas hati. Saya fikir, mungkin Pak cik Zali masih marah gara-gara kes di Madinah dulu sebab saya tak ikut kehendaknya tidur dengan isteri.

Hari pertama di Mekah, petangnya saya dapat tahu Pak cik Zali buat perangai lagi. Dia marah-marah. Beberapa jemaah beritahu, Pak cik Zali sedang mengamuk di bilik hotel. Sekali lagi saya tepuk dahi. Sudah! Apa pula halnya orang tua ini? Tak habis-habis nak mengamuk. Saya cuba tanya jemaah lain kenapa dia jadi begitu? Tapi mereka sendiri tak tahu. Apa yang mereka dengar Pak cik Zali nak belasah saya, kalau berjumpa nanti. Masya-Allah. Kenapa pula nak belasah saya? Apa dosa saya? Tidak lama selepas itu, saya dapat panggiIan telefon dari Pak cik Zali. “Engkau ni bagi bilik teruk. Aku jumpa engkau siaplah! Aku belasah engkau,” orang tua itu tengking saya dalam telefon. Dari suara Pak cik Zali dia memang betul-betul marah. Saya yang tidak tahu apa punca sebenarnya, lantas terus bergegas ke biliknya. Sampai di bilik saya lihat mukanya mencuka. Dia memang betul-betuI marah! Lalu saya tanya kenapa jadi begitu? Apa salah saya? “Engkau bagi bilik teruk. Bilik air tu, air dia, air tahi. Aku mandi tadi habis badan aku kena tahi!” tengking Pak cik Zali. Suaranya tegas. Sambil itu dia mencium-cium badannya. Mendengar ceritanya saya terkejut bercampur pelik. Mana mungkin air paip hotel ini bercampur tahi. Saya minta Pak cik Zali terangkan lebih lanjut kedudukan perkara sebenar sebab saya masih keliru. Lalu dengan suara marah-marah dia bercerita. Selepas diberi bilik, Pak cik Zali lalu masuk ke bilik air untuk mandi. Semasa sedang mandi, tiba-tiba dia terbau najis yang amat kuat. Lalu dia mencari dari manakah bau najis itu datang. Rupa-rupanya najis itu datangnya dari air paip yang beliau sedang guna. Najis itu keluar melalui shower dan terus ke badannya. “Banyak pula tu. Habis badan aku penuh tahi. Busuk!” adu Pakcik Zali dalam nada marah. Orang tua itu langsung tak pandang muka saya, sehinggalah dia merebahkan badannya, berbaring di katiI.

Memikirkan dia seorang tua, lalu saya hampiri Pak cik Zali. Saya peluk dan cium dia. Masalahnya tiada pun bau najis di badannya. Sambil itu saya minta maaf. Tapi, Pak cik Zali diam membisu tanpa sebarang respons. Saya tanya pula dua orang rakan sebilik Pak cik Zali. Adakah mereka juga alami kejadian yang sama.Tapi, semuanya menggeleng-gelengkan kepala. Tak ada pula mereka mandi air tahi. Pelik, kenapa kejadian ini terjadi pada Pak cik Zali seorang? Malah, kata rakan sebiliknya, ketika Pak cik Zali keluar bilik air dan mengadu yang badannya penuh tahi, tak pula mereka nampak najis. Hanya Pak cik Zali seorang yang rasa begitu. Apabila mendengar ceritanya, saya yakin apa yang berlaku ini mungkin ‘bahagian’ untuk Pak cik Zali. Bukan sebab masalah air di hotel itu. Saya ingatkan kejadian malang habis di situ saja. Rupanya tidak. Malang terus bertimpa. Esoknya saya dapat tahu, Pak cik Zali sesat pula bersama isterinya. Puas kami cari tapi tak jumpa. Hanya dua hari kemudian barulah kami jumpa mereka. Pakaian mereka habis kotor dan dalam keadaan lemah. Yang sedihnya, kaki Pak cik Zak habis bengkak, telapak kakinya pecah dan melecet teruk sebab berjalan iauh.

Bila melihat keadaannya, timbul pula rasa kasihan. Sudahlah tua, diuji sedemikian rupa pula. Oleh sebab kasihan, saya dekati Pak cik Zali. Saya beritahunya, bukan hendak mengajar tapi daripada apa yang berlaku dan pengalaman saya uruskan jemaah sebelum ini, saya yakin Pak cik Zak ada buat silap. Jadi saya minta beliau bertaubat. Pak cik Zali akur. Telahan saya itu tepat. Semasa berbual dengan isterinya, saya diberitahu di Malaysia, suaminya itu mengusahakan kedai runcit. Kata si isteri, suaminya itu tak berapa telus dengan pelanggang ketika berniaga. Apa yang suaminya buat tak pula saya tanya. Cerita si isteri lagi, suaminya juga seorang yang kedekut. Hal duit memang berkira sampai liat nak bersedekah. Bila dengar begitu, saya yakin mungkin semua perkara yang menimpa Pak cik Zali di Mekah ada kaitan dengan apa yang telah diceritakan isterinya.

Bilik Datuk Diserang Lipas

KISAH yang menimpa Pak cik Zak tadi mengingatkan saya pada sebuah keluarga orang kaya. la berlaku ketika umrah tahun lalu. Si suami berpangkat Datuk dan isterinya bergelar Datin. Usia mereka berdua awal 60-an. Dua orang anak mereka yang masih remaja juga turut serta. Ketika di airport lagi, Datuk ini sudah buat perangai. Hendak terlampau cerewet. Macam-macam perkara minta. Nak fotostat itu, nak fotostat ini. Sampai salinan senarai nama jemaah yang pergi dan senarai nama hotel juga beliau minta. Kalau diikutkan, benda begitu beliau tak perlu ambil tahu. Semuanya kami yang uruskan. Bercakap pula langsung tak reti guna bahasa Melayu. Semuanya speaking. Dari segi sikap pula, mereka tak mesra dengan jemaah lain dan lebih suka buat hal sendiri. Sebab nak jaga hati, kami terpaksa layan semua permintaannya. Waktu itu, saya mula perasan ada antara jemaah mula tak suka dengan fiil Datuk ini yang mengada-ngada. Ada jemaah yang mula menjauhkan diri. Sampai di Madinah seperti biasa jemaah mendapat bilik. Keluarga Datuk ini pula tinggal sebilik, khas untuk mereka. Maklumlah orang kaya. Tidak lama selepas dapat bilik, Datuk ini datang mengadu pada saya. Katanya nak tukar bilik. Bila saya tanya kenapa, Datuk ni beritahu biliknya banyak sangat Iipas. “Semua tempat ada lipas,” adunya marah-marah. Tapi, bila saya periksa, seekor lipas pun saya tak jumpa. Jadi permintaan Datuk tersebut nak tukar bilik tak dapat saya layan. Bila saya tak ikut kehendaknya, Datuk ini mula marah-marah dan tak puas hati dengan tugas saya. “Kalau tak boleh, biar aku buat sendiri,” jawab Datuk itu meninggikan suaranya. Ingatkan dia sekadar cakap saja, rupanya memang betul dia berjumpa dengan pihak pengurusan hotel untuk tukar biliknya. Selepas dapat bilik baru mereka sekeluarga berpindah ke bilik tersebut.

Dipendekkan cerita, esoknya sedang saya berjalan di hadapan bilik Datuk tersebut, saya terserempak mereka sekeluarga sedang mengusung beg. “Eh, nak ke mana ni, Datuk?” soal saya. “Tukar bilik, haji. Bilik tu pun banyak sangat lipas. Tak boleh nak duduk. Apa punya hotel engkau bawa ni?” adu Datuk tersebut masih tak puas hati dengan apa yang menimpanya sekeluarga. Bila mendengar aduan Datuk itu saya agak pelik juga. Sekali lagi saya periksa bilik mereka. Saya selak celah-celah almari, bawah katil semua saya lihat. Tapi, seekor lipas pun saya tak jumpa. Lagipun bukan sekali dua saya bawa jemaah ke hotel ini. Sudah berpuluh kali dan beribu-ribu jemaah menginap di sini. Inilah kali pertama jemaah mengadu hal sebegini pada saya. Untuk pastikannya, saya bertanya pada jemaah bilik bersebelahan. Adakah mereka juga hadapi masalah sama, diganggu lipas? Tapi, jemaah lain beritahu, bilik mereka semuanya okey. Tak ada masalah lipas. Seekor pun mereka tak jumpa. Saya mula terfikir, kenapa bilik Datuk sekeluarga sahaja diserang Iipas? Apa puncanya? Tapi segala perkara buruk-buruk saya buang jauh-jauh.

Esoknya ketika sedang makan, sekali lagi saya dapat tahu Datuk tersebut berpindah biIik. Bila ditanya apa puncanya, masalah yang sama, banyak sangat lipas. Lebih banyak dari bilik yang saya beri sebelumnya. Apabila sudah tiga kali bertukar bilik sebab punca yang sama saya pasti semua ini bahagian untuk Datuk tersebut. Sebabnya bilik jemaah lain tidak pula mengalami sebarang masalah. Tapi, apa Datuk itu lakukan saya tidak tahu. Malas saya hendak menyiasat, buang masa saja. Nasib baiklah pada hari ketiga, kami semua berangkat ke Mekah. Jika tidak setiap malamlah bilik Datuk itu diserang lipas. Alhamdulillah, ketika di Mekah, tiada lagi perkara pelik menimpa Datuk tersebut. Sebab itulah setiap kali dalam kursus umrah atau haji, saya selalu ingatkan sebelum ke Mekah, jika ada buat salah pada manusia minta maaf dulu. Jika pada Allah, bertaubatlah. Begitu juga jangan aniaya binatang. Bersihkan diri kita, sesuci mungkin sebelum datang ke Tanah Suci. Nawaitu hendak ke Mekah biarlah betul. Jangan terpesong atau hendak menunjuk-nunjuk. Semasa berada di sana, jagalah perlakuan, percakapan atau adap sopan. Mudah-mudahan apa yang berlaku kita dapat terima dengan redha. Anggap apa jua kejadian itu sebagai ketentuan Allah yang mempunyai hikmah di sebaliknya.

è Mastika. Mei 2012.

0 comments