Pesawat Air Asia Ke Jeddah Patah Balik

KUALA LUMPUR | Pesawat AirAsia X Penerbangan D7172/XAX172 yang dalam perjalanan menuju ke Jeddah dari Kuala Lumpur selamat mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2) selepas kira-kira lima jam berlegar-legar di ruang udara Selat Melaka.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Tan Sri Tony Fernandes semasa dihubungi mengesahkan perkara itu dan menganggapnya sebagai rutin biasa bagi pesawat Airbus 330-343 untuk kembali ke pangkalan.

"Ia boleh meneruskan perjalanan ke Jeddah, tetapi kami berpendapat lebih baik ia berpatah balik, tiada yang luar biasa," katanya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Bernama hari ini.

Berita mengenai insiden itu tersebar luas dalam media sosial, dan pemantauan menerusi laman web radarflight 24 menunjukkan pesawat itu yang berlepas dari KLIA2 pada 12.20 tengah hari telah berpatah balik dan berlegar-legar di ruang udara Selat Melaka.

Ia sepatutnya mendarat di Jeddah pada 11.15 malam.

Sementara itu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai di dalam akaun Twitter beliau berkata beliau dimaklumkan bahawa pesawat AirAsia Penerbangan
D7172/XAX172 menghadapi masalah teknikal dan terpaksa berlegar-legar di ruang udara Selat Melaka.

"(Bagaimanapun) pesawat itu selamat mendarat di klia2," katanya dalam catatan pada 5.51 petang. 

Sumber: Sinar Harian


0 comments