Pemuda Berjalan Kaki Ke Mekah Akhirnya Sampai


Niat dan kesungguhan Mochammad Khamim Setiawan (28) menunaikan ibadah haji ditempuh dengan berjalan kaki dari Pekan ke Tanah Suci tidak sia-sia.

Khamim pemuda Sarjana Ekonomi dari Universiti Negeri Semarang itu menunaikan Ibadah Haji ditempuh dengan jalan kaki berangkat dari kampung halamannya di Wonopringgo, Kabupaten Pekalongan pada 28 Ogos 2016 lalu.

Ia melewati beberapa negara dengan terus berjalan kaki, tak peduli panas mahupun hujan dan perlu berehat di masjid, menumpang di rumah orang yang ditemui, atau bahkan bermalam di hutan di pelbagai negara. Pada 19 Mei 2017, ia telah tiba di Abu Dhabi, Emiriah Arab Bersatu.

Dengan niat Bismillah dia memulakan perjalanan itu untuk menempuh jarak kira-kira 9,000 kilometer. Sesuai dalam kalendar Indonesia, Hari Raya Aidil Adha bertepatan tanggal 1 September 2017. Khamim mensasarkan akan tiba di Kota Mekah tarikh 30 Ogos 2017 atau sebelum Wukuf.

Yang bermaksud Khamim jalan kaki selama 1 tahun untuk naik haji menempuh perjalanan 9 ribu kilometer dan melintasi banyak negara. Ternyata kenyataannya, dia lebih cepat sampai di Kota Mekah dari yang diperhitungkan. Dalam posting di facebook, Khamis 27 Julai 2017 dia bergambar dengan background Kaabah di Masjidil Haram. Dia mengenakan pakaian ihram.

Tertulis begini: Muhammad Khamim (28), pemuda asal Wonopringgo, Kab.Pekalongan yang berjalan kaki dari Pekan menuju Makkah selama berbulan-bulan ini, alhamdulillah dia sudah sampai di Mekah untuk menjalankan ibadah haji.

Syaufani Solichin (73), ayah Khamim saat ditemui beberapa waktu lalu berkata, sepanjang perjalanan, Khamim sering puasa Daud yaitu sehari puasa sehari tidak puasa. Pada masa awal berangkat Khamim ditemani dua orang rakannya namun sesampai di Kabupaten Tegal, kedua-dua rakannya menyerah dan tidak meneruskan perjalanan.

Hanya tinggal Khamim yang kemudian benar-benar boleh sampai di Mekah, sebagaimana niat awalnya. Keadaannya yang berpuasa, membuatnya hanya berjalan di malam hari. Dalam keadaan fizikal yang baik, ia dapat menempuh perjalanan sepanjang 50 kilometer, dan hanya kira-kira 15 kilometer jika kakinya merasa letih.

Sepanjang perjalanan dari Pekan Jateng ke Tanah Suci mengalami sakit sebanyak dua kali. Iaitu ketika di Malaysia dan India.

Ia tidak meminum makanan tambahan khusus, melainkan campuran air dan madu untuk meningkatkan daya tahan tubuhnya dari perubahan cuaca di negara-negara yang dilalui.

Produk yang Khamim bawa iaitu baju dan seluar, dua pasang kasut, kaus kaki, pakaian dalam, beg tidur dan khemah, lampu, telefon pintar dan GPS

Semua peralatan dimasukkan dalam sebuah beg punggung yang di luarnya dipasang sebuah bendera mini Indonesia, Merah Putih.

"I’m on my way to Mecca by foot" tulisan itu ada di kausnya.

Maksud Khamim untuk memberi mesej kepada orang-orang yang ditemui di perjalanan tentang misinya menuju Mekah di Arab Saudi.

Mochammad Khamim Setiawan meski masih pemuda, dia bukan orang miskin. Dia punya usaha kontraktor yang lagi berkembang. Semua itu dia tinggalkan demi menjalankan misi ini.

Dia bawa sejumlah wang secukupnya semasa dalam perjalanan.

"Saya tak pernah meminta-minta. Namun saya selalu bertemu orang yang memberi makanan dan bekalan lain," kata Mochammad Khamim Setiawan

Khamim pun sering bermalam di rumah ibadah agama lain. Itu tak jadi masalah. Dan dia akui mendapat sambutan yang baik serta toleransi yang sangat bagus.

Bupati Pekalongan, Asip Kholbihi merasa bangga atas semangat dan kesungguhan Mochammad Khamim yang berjalan kaki dari Pekalonan ke Tanah Suci untuk menunaikan ibadah haji.

Menurut Bupati, perjalanan haji Khamim adalah rasmi atau undang-undang. Kerana semua pelesenan dia tunaikan dan lengkapkan dengan baik. Pasport dan visa semua lengkap.

Sumber: Planet.merdeka

0 comments