TH Umum Bayaran Haji Tetap Kekal RM9,980

KUALA LUMPUR | Bayaran haji jemaah Malaysia kekal RM9,980 walaupun kerajaan Arab Saudi memperkenalkan Cukai Nilai Tambah (VAT) pada kadar lima peratus baru-baru ini.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji (TH), Datuk Seri Johan Abdullah berkata, TH sedia maklum dan telah mengambil kira faktor cukai nilai tambah tersebut dalam pengiraan kos operasi musim haji 1439H/2018M.

“Pelaksanaan cukai tersebut tidak memberi impak secara langsung kepada Jemaah Haji Muassasah kali pertama kerana bayaran haji kekal sebanyak RM9,980.

“Namun begitu, keseluruhan subsidi haji yang akan ditanggung oleh TH dijangka meningkat kepada RM400 juta seperti yang telah diumumkan TH bulan lalu,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Johan berkata, TH sejak tahun 2009 menanggung lebih RM1 billion subsidi haji dalam mendokong aspirasi kerajaan untuk menjaga kebajikan jemaah haji Malaysia agar dapat menunaikan ibadah haji dengan selesa.

Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE) telah memulakan VAT yang bersamaan dengan cukai barang dan perkhidmatan (GST) pada kadar lima peratus bermula 1 Januari 2018 serta menaikkan tarif elektriknya.

Negara berkenaan turut menaikkan harga petrol sehingga 126 peratus hasil penstrukturan subsidi bahan apinya, dalam mengatasi kepincangan kedudukan fiskal negara itu disebabkan harga minyak yang rendah

VAT atau di Malaysia dikenali sebagai GST dipraktikkan di lebih 160 negara seluruh dunia sebagai satu daripada sumber pendapatan terbaik kepada belanjawan sesebuah negara.

Sumber: Mynewshub

0 comments