JABAL
Abu Qubais (جبل أبي قبيس) atau Jabal Qubais (جبل قبيس) adalah
sebuah tanah tinggi atau bukit di sebelah timur Mekah yang letaknya berdekatan
dengan Masjidil Haram. Bukit ini berhadapan dengan Jabal Quayqian.
Jabal
Abi Qubais disebut dalam as-Sirah an-Nabawiyah (buku pertama tentang sejarah
Nabi Muhammad SAW) sebagai tempat yang biasa diziarahi orang-orang pada masa
Jahiliah. Pada masa Islam, Jabal Qubais ini hanya disebut dalam hubungannya
dengan penduduk Mekah, termasuk Abu Quhafah (ayah Abu Bakar As-Siddiq), yang
naik ke bukit ini dan tempat-tempat tinggi lainnya untuk melihat dan
menyaksikan pasukan Islam yang memasuki Mekah pada hari penaklukan Mekah.
Dalam
al-Munjid (Penolong) karangan Louis Ma’luf disebutkan bahawa Jabal Abu Qubais
pernah dijadikan tempat pelontaran manjaniq (alat pelontar batu dalam
peperangan) oleh Hasin bin Numayr untuk dihalakan kepada pasukan Abdullah bin
Zubair yang bertahan di Kaabah. Tembakan dengan manjaniq ini menyebabkan
terbakarnya tirai atau kiswah Kaabah.
Cerita-cerita
yang disebutkan dalam as-Sirah an-Nabawiyah dan Hayat Muhammad (Kehidupan Nabi
SAW) oleh Dr. Heikal mengenai Jabal Abu Qubais pada umumnya dihubungkan dengan
riwayat Muhammad SAW sebelum diangkat menjadi Rasul. Disebutkan pula, bahawa
nama bukit itu diambil daripada nama seorang penduduk daripada Bani Jurhum,
iaitu Qubais bin Syalikh, yang tewas di atas jabal (gunung) itu.
Dalam
hubungannya dengan Nabi SAW, disebutkan bahawa ia pernah dibawa oleh datuknya
Abdul Mutalib ke puncak Jabal Qubais untuk berdoa memohon hujan. Nabi SAW pada
waktu itu masih kecil dan Mekah dilanda kemarau panjang. Seorang wanita,
Raqiqah binti Abi Saifi bin Hasyim, dalam tidurnya bermimpi mendengar suara
yang mengatakan bahawa dari kalangan kaum Quraisy akan muncul seorang Nabi.
Suara
dalam mimpi itu juga memberinya petunjuk bagaimana cara meminta hujan agar
dikabulkan Tuhan, iaitu penduduk harus meminta pemimpin mereka (Abdul Mutalib)
agar membawa cucunya dan beberapa orang penduduk untuk berdoa bersama-sama.
Terlebih dahulu mereka harus bersuci, mencium Hajar Aswad (batu hitam pada
Kaabah) dan bertawaf sebanyak tujuh kali.
Peristiwa
lain yang dihubungkan dengan Jabal Qubais adalah peristiwa Hilf al-Fudul.
Seorang pemuda daripada Bani Zubaid dizalimi oleh Asif bin Wail, bangsawan
Mekah, yang tidak mahu membayar harga barang dagangan yang dibawa pemuda itu.
Orang ini mendatangi beberapa pemuda Quraisy untuk meminta pertolongan tetapi
tidak ada seorang pun yang bersedia menolongnya.
Kerana
kecewa, keesokan paginya ia naik ke puncak Jabal Abu Qubais dan meneriakkan
keluhannya bahawa dia dizalimi dan berharap ada orang yang dapat menolongnya
menghadapi orang yang menzaliminya.
Seruan
orang itu disambut oleh Zubair bin Abdul Mutalib, bapa saudara Nabi s.a.w. Ia
lalu memanggil tokoh-tokoh Bani Hasyim dan mengadakan perjumpaan di rumah Ibnu
Jud’an yang membuahkan perjanjian Hilf al-Fudul yang bertujuan untuk mengambil
tindakan terhadap Asif bin Wail, sehingga ia membayar harga barang yang
dibelinya daripada orang yang mengadu itu.
Jabal
Abu Qubais juga muncul dalam mimpi Atiqah binti Abdul Mutalib di Mekah, tiga
hari sebelum meletusnya Perang Badar. Dia bermimpi melihat seorang penunggang
unta datang ke Mekah, kemudian masuk ke Masjidil Haram dengan diikuti orang
ramai dan naik ke bumbung Kaabah serta berteriak memperingatkan penduduk akan
datangnya bencana tiga hari kemudian.
Dari
situ, dia turun dan naik ke Jabal Abu Qubais. Di puncak bukit itu, dia kembali
memperingatkan orang ramai akan datangnya musibah. Setelah itu, dia mengambil
batu besar dan melemparkannya. Setelah sampai ke bawah Jabal Abu Qubais, batu
itu terpecah-pecah menjadi pecahan kecil yang bergerak memasuki semua rumah di
Mekah.
Sewaktu
Nabi Muhammad SAW melaksanakan umrah setahun setelah perjanjian Hudaibiah,
banyak penduduk Mekah yang naik ke puncak Jabal Abu Qubais dan tempat-tempat
tinggi yang lainnya untuk menyaksikan Nabi SAW dan sekitar 2,000 orang pengikut
baginda melaksanakan umrah.
Sumber: Utusan Malaysia. Selasa. 9/8/2011.