Di musim orang
berangkat ke tanah suci Makkah ni, masih ramai yang masih bertanya tentang Haji Akbar.... Jadi,
dibawakan sekali lagi di sini perbahasan tentang haji akbar ini untuk
penjelasan.
Ramai juga yang
tertanya-tanya apakah yang dimaksudkan dengan haji akbar itu? Adakah
berwuquf pada hari Jumaat sahaja dikatakan memperoleh Haji Akbar? Bagaimana
pula dengan jemaah yang menunaikan haji yang kebetulan wuquf mereka pada hari
selain Jumaat, maka adakah mereka tidak memperoleh haji Akbar? Segala
persoalan-persoalan yang berlegar dalam minda umat Islam mestilah dijawab dan
diberi perhatian dengan segera agar mereka tidak terus berada dalam keadaan
buntu, dan sekurang-kurangnya satu ilmu baru dapat dipelajari bagi mereka yang
amat gemar dalam mengkaji ilmu-ilmu Islam.
Telah dikatakan
bahawa jemaah haji yang kebetulan wuqufnya jatuh pada hari Jumaat, maka mereka
akan mendapat pahala yang banyak dengan dilipat gandakan pahala melebihi 70
haji. Perkara ini telah disebutkan di dalam beberapa buah buku, dan disandarkan
kepada satu hadis yang bermaksud: “Sebaik-baik hari Arafah ialah yang jatuh
pada hari Jumaat, dan kelebihannya melebihi 70 haji pada hari selain dari
Jumaat”. Tambahan daripada itu, dikatakan juga bahawa fadhilat tentang Haji
Akbar juga telah disebut di dalam al-Quran. Justeru, apakah kenyataan ini sahih
dan benar? Marilah sama-sama kita meneliti maksud haji Akbar dengan lebih
terperinci dan pemahamannya menerusi al-Quran dan sunnah Nabi saw.
Haji Akbar dari
sudut bahasanya bermaksud haji yang besar iaitu ibadat haji yang akan
memperoleh pahala yang besar. Istilah ‘haji Akbar’ telah disebut oleh Allah
melalui firmanNya dalam surah al-Taubah ayat 3 yang bermaksud: “Dan (Inilah)
suatu permakluman daripada Allah dan rasul-Nya kepada umat manusia pada hari
Haji Akbar bahawa sesungguhnya Allah dan RasulNya berlepas diri daripada orang
musyrikin. Kemudian jika kamu (kaum musyrikin) bertaubat, maka bertaubat itu
lebih baik bagimu; dan jika kamu berpaling, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya
kamu tidak dapat melemahkan Allah, dan beritakanlah kepada orang kafir (bahawa
mereka akan mendapat) siksa yang pedih”.
Para ulama’
tafsir telah berbeza pandangan tentang maksud haji Akbar yang telah disebutkan
dalam ayat 3 surah al-Taubah itu. Dalam tafsir al-Baidawi (juzuk 3, halaman
128), dijelaskan bahawa terdapat dua pendapat tentang maksud haji Akbar
sebagaimana yang telah dinyatakan di dalam ayat al-Quran di atas. Pendapat
pertama mengatakan bahawa haji Akbar ialah hari raya haji. Pendapat ini
disandarkan kepada hadis (Sunan Abu Daud, hadis 1661) yang menjelaskan bahawa
ketika Rasulullah saw berdiri pada hari al-nahr (korban) di kawasan Jamrah
iaitu semasa Rasulullah menunaikan Haji Wada’, baginda bersabda, inilah haji
Akbar. Pendapat kedua mengatakan bahawa maksud haji Akbar ialah hari Arafah
bersandarkan kepada hadis Rasulullah saw yang menyatakan bahawa haji itu ialah
Arafah (Lihat hadis 2901 dalam Sunan al-Tirmidhi, hadis 2966 dalam Sunan
al-Nasa'ei, hadis 3006 dalam Sunan Ibnu Majah). Disebut haji Akbar (haji besar)
adalah untuk membezakan dengan ibadat umrah yang disebut sebagai haji Asghar
(haji kecil).
Dalam Sunan
al-Tirmidhi (hadis 853), nabi saw ditanya tentang ibadah umrah sama ada ia
wajib atau tidak, lalu Rasulullah saw bersabda: ‘ia tidak wajib, tetapi kalau
kamu melaksanakannya, maka ia terbaik untuk kamu’. Lalu hadis ini telah
diberikan ulasan oleh Abu ‘Isa al-Tirmidhi dengan katanya: ‘Hadis ini ialah
hadis Hasan Sahih, dan ia merupakan pandangan kebanyakan ahli ilmu yang
menyatakan bahawa umrah itu bukan ibadah yang wajib dan ibadah umrah disebut
sebagai haji Asghar (haji kecil), manakala hari al-Nahr disebut sebagai haji
Akbar (haji besar)’.
Manakala dalam
tafsir al-Qurtubi (juzuk 8, halaman 69-70), ketika membincangkan ayat 3 surah
al-Taubah ini, djelaskan juga tentang perbezaan pendapat dalam kalangan ulama
tentang maksud haji Akbar. Dikatakan bahawa haji Akbar ialah hari Arafah. Namun
mengikut pandangan Ibnu Abbas, Ibnu Mas’ud, Ibnu Abi Awfa, al-Mughirah bin
Syu’bah dan lain-lain haji Akbar ialah hari al-Nahr iaitu merujuk kepada hari
raya korban. Perbincangan yang hampir sama juga telah dibincangkan di dalam
kitab-kitab tafsir yang lain iaitu perbezaan pendapat tentang haji Akbar
hanyalah berkisar sama ada ia merupakan hari Arafah atau ia adalah hari al-Nahr
iaitu tanggal 10 Zulhijjah hari permulaan bagi ibadah korban (Sila rujuk
al-Tabari 10/69, Ibnu Kathir 2/336, al-Dur al-Manthur 4/128-129, al-Tafsir
al-Munir 5/445, dan lain-lain kitab tafsir).
Daripada
perbincangan para ulama’ terhadap persoalan haji Akbar ini, didapati bahawa
mereka tidak mengaitkan haji Akbar itu dengan hari Arafah yang jatuh pada hari
Jumaat. Sebaliknya mereka lebih cenderung mengatakan bahawa haji Akbar ialah
hari al-Nahr (penyembelihan korban yang bermula pada 10 Zulhijjah) atau ia
adalah hari Arafah yang tidak dikaitkan dengan hari yang tertentu sama ada
Jumaat, Sabtu dan sebagainya.
Sehubungan
dengan itu, bagaimana pula dengan pandangan yang menyatakan bahawa haji Akbar
itu ialah hari Arafah yang jatuh pada hari Jumaat dan pahalanya berlipat kali
ganda melebihi 70 kali haji biasa? Bagaimana pula dengan hadis yang
diriwayatkan oleh Razin dalam ‘Tajrid al-Sihah’ yang menyatakan bahawa
sebaik-baik hari Arafah ialah yang jatuh pada hari Jumaat, dan kelebihannya
melebihi 70 Haji pada hari selain dari Jumaat?.
Mengenai
pandangan yang menyatakan bahawa haji Akbar ialah hari Arafah yang jatuh pada
hari Jumaat dan digandakan pahala sebanyak 70 haji itu, kebanyakan para ulama
menolak pandangan tersebut. Manakala hadis yang diriwayatkan mengenai perkara
tersebut, para ulama’ menyatakan bahawa ia hadis yang tidak sahih dan batil.
Ibn Qayyim dalam kitab Zad al-Ma’ad menyatakan bahawa hadis itu batil, tiada
asal baginya sama ada daripada Rasulullah, para sahabat mahu pun para tabien.
Pendapat ini disokong oleh al-Manawi dan Ibn Abidin. Begitu juga pandangan yang
dikemukan oleh al-Hafiz Ibn Nasiruddin al-Dimasyqi ketika membahaskan kelebihan
hari Arafah telah menyatakan bahawa hadis yang menyatakan bahawa wuquf pada
hari Jumaat menyamai pahala 72 haji adalah batil dan tidak sahih.
Syeikh Muhammad
Bin Soleh al-Uthaimin ketika ditanya apakah terdapat sumber daripada Rasulullah
saw tentang kelebihan haji (Arafah) pada hari Jumaat, telah menyatakan bahawa
tidak warid (datang) daripada Rasulullah saw yang menyatakan tentang kelebihan
Arafah pada hari Jumaat, namun para ulama’ menyatakan bahawa Arafah yang jatuh
pada hari Jumaat membawa kebaikan. Antara kebaikannya adalah seperti berikut:
1- Haji yang
dilakukan adalah seumpama haji yang telah dikerjakan oleh Rasulullah saw kerana
ketika nabi menunaikan haji wada’ , wuquf di Arafah jatuh pada hari Jumaat.
2- Jumaat
merupakan penghulu bagi segala hari dan ia merupakan saat dan waktu yang doa
seseorang mudah diperkenankan.
3- Hari Arafah
merupakan hari ‘raya’, dan begitu juga hari Jumaat dianggap sebagai hari
'raya'. Jadi apabila Arafah berlaku pada hari Jumaat, maka sudah tentu
kebaikannya amat banyak.
Ibn al-Qayyim
telah menyenaraikan beberapa kebaikan yang terdapat pada hari wuquf yang jatuh
pada hari Jumaat. Antaranya ialah:
1- Bertemunya
dua hari (Arafah dan Jumaat) yang merupakan sebaik-baik hari.
2- Hari yang
mudah diperkenankan doa oleh Allah.
3- Bersamaan
dengan hari wuquf Rasulullah saw ketika mengerjakan haji wada’.
4- Pertemuan
besar manusia di Arafah pada hari wuquf, ditambah pula pertemuan pada hari
Jumaat untuk khutbah dan solat Jumaat.
5- Kedua-dua
hari tersebut merupakan hari ‘raya’.
6- Ketaatan dan
amalan soleh yang dibuat pada hari Jumaat mempunyai nilaian dan kelebihannya
yang tersendiri.
7- Bersamaan
dengan Hari Perhimpunan Agung di akhirat kelak. Rasulullah saw juga telah
menyatakan bahawa kiamat akan berlaku pada hari Jumaat
Walaupun
kebaikan Wuquf pada hari Jumaat tidak dapat dinafikan mempunyai kebaikan yang
banyak, namun sesuatu yang masyhur dalam kalangan masyarakat bahawa ia
mempunyai nilaian sebanayak 70 haji adalah tidak sahih kerana hadis tentangnya
ditolak oleh para ulama.
Sumber:
ustazshauqi.com