Oleh
MOHD. RADZI MOHD. ZIN
REZEKI
yang dikurniakan Allah kepada kita tidak sama. Ada yang mendapat rezeki
melimpah ruah dan ada pula yang diuji dengan kesulitan hidup di dunia ini.
Bagi
yang berkemampuan sudah pasti menyimpan hasrat mendapat layanan lebih istimewa
semasa menunaikan ibadat haji. Sementelahan ia hanya wajib sekali seumur hidup.
Itulah
bermulanya perkhidmatan Tabung Haji Travel & Services Sdn. Bhd. (THTS)
kira-kira 20 tahun lalu, kata Pengarah Eksekutifnya, Mohd. Salleh Abd. Mubin.
Kata
beliau, sesetengah jemaah haji ada keupayaan untuk membayar lebih dan mahu
perkhidmatan tambahan di Tanah Suci.
“Kalau
jemaah lain tinggal di apartmen kenapa tidak boleh diadakan hotel sebagai
penginapan.
“Jadi
syarikat (THTS) diminta menawarkan perkhidmatan ini dengan kerjasama pemilik
hotel di Mekah,” katanya kepada Mega, baru-baru ini.
Asas
perkhidmatan THTS dahulu adalah khidmat TH, urusan haji menggunakan kapal laut,
bantu proses membuat pasport, visa dan pelepasan jemaah.
Mulai
tahun 1991, THTS diminta memperluaskan khidmat dengan menguruskan pakej haji.
Sejak itu bermulalah era baru THTS melibatkan urusan prapenerbangan jemaah
haji, daftar masuk, urusan pasport dan sebagainya.
Kini,
THTS menawarkan pakej haji berharga antara RM20,000 sehingga RM125,000 mengikut
kategori tertentu.
Antara
kelebihan perkhidmatan pakej haji berbanding muassasah, kata Mohd. Salleh,
adalah lokasi hotel berhawa dingin yang berhampiran Masjidil Haram di Mekah dan
Masjid Nabawi di Madinah.
Selain
itu, turut diadakan taklimat khas sebelum berangkat ke Tanah Suci selain
program bimbingan secara berterusan di sana.
“Kita
juga menyediakan bas berhawa dingin di Mekah, Madinah dan Jeddah selain
mempunyai petugas berpengalaman di setiap lokasi penginapan jemaah,” katanya.
Menyedari
persaingan agensi-agensi lain yang turut menawarkan perkhidmatan pakej haji
setiap tahun, Mohd. Salleh memberitahu, pihaknya memberi fokus kepada kemudahan
penginapan, pergerakan, pengangkutan dan bagasi jemaah di Mekah, Madinah dan
Jeddah.
Untuk
itu pihaknya mengadakan rundingan awal dengan Muassasah Asia Tenggara (Mekah)
dan Muassasah Adilaq (Madinah) untuk mengatur pergerakan dan kemudahan jemaah.
Menurutnya,
kemudahan WiFi di turut disediakan hotel-hotel jemaah THTS selain nisbah
petugas 1:50 jemaah.
“Dalam
usaha menambah baik perkhidmatan, tahun ini kita bekerjasama dengan sebuah
syarikat untuk membekalkan kad sim prabayar Zain (Arab Saudi) kepada jemaah
kita.
“Kad
itu bernilai RM25 dan ia memudahkan perhubungan dengan keluarga di Malaysia
atau suami isteri yang menunaikan haji,” katanya.
Mohd.
Salleh berkata, tahun ini THTS menugaskan kira-kira 110 pegawai bagi membantu
mengurus jemaah haji di Tanah Suci.
“Jumlah
itu termasuk tukang masak dan juga pembimbing haji. Pembimbing haji adalah
penduduk tetap keturunan Melayu di sana yang boleh berbahasa Melayu.
“Harapan
kita, dengan adanya pembimbing begini akan memudahkan jemaah haji mendapat
bimbingan selain menjadi tempat rujukan jika menghadapi masalah,” tambahnya.
Sementara
itu, Pengurus Besar (Pemasaran) THTS, Mohd. Badrulhisham Abdul Latif berkata,
selain pakej haji dan umrah pihaknya juga akan memperkukuhkan lagi pakej
pelancongan.
Katanya,
ia meliputi pelancongan domestik dan juga kawasan serantau, Timur Tengah serta
Eropah.
“Tumpuan
kita adalah destinasi yang mempunyai kesan tamadun Islam. Maksudnya, kita
tawarkan bukan semata-mata makan angin.
“Sebaliknya
dapat belajar kesan-kesan peninggalan umat Islam walaupun mereka adalah
penduduk minoriti di situ,” jelasnya.
Yang
lebih utama, kata Badrulhisham, THTS menawarkan pakej pelancongan Muslim yang
menjamin tidak abai waktu solat, makan minum yang halal dan sebagainya.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 30/9/2011.