Oleh
DR. ZULKIFLI MOHAMAD AL BAKRI
TAWAF
pada bahasa bermaksud mengelilingi. Seperti yang diketahui, pada istilahnya
pula, tawaf bermaksud mengelilingi kaabah sebanyak tujuh kali yang diniatkan
untuk tawaf kerana Allah dengan mengikut syarat-syaratnya.
Tawaf
adalah salah satu rukun haji dan umrah yang mesti dilakukan oleh mereka yang
melakukan ibadah haji dan umrah.
Cara
tawaf adalah dengan bermula mengiring tubuhnya semua ke arah Hajar Al-Aswad.
Tidak sah tawaf tanpa melepasi garisan Hajar Al-Aswad semua badannya.
Yang
demikian dia mengadap Kaabah dan berdiri di sebelah Hajar Al-Aswad dengan
bertentangan dengan arah Rukun Yamani, di mana jadilah semua Hajar Al-Aswad di
sebelah kanannya dan bahunya yang kena di hujung sebelah Hajar Al-Aswad.
Kemudian
niatlah kerana Allah SWT dengan membanyakkan mengadap Hajar Al-Aswad berjalan
ke arah kanan hingga melepasi Hajar Al-Aswad.
Apabila
dia melepasi dengan menjadikan kirinya ke arah Baitullah dan kanannya di luar
kalau dilakukan cara ini bermula daripada yang pertama lagi dan meninggalkan
mengadap Hajar Al-Aswad, hukumnya harus.
Kemudian
hendaklah berjalan ke depan mengelilinginya (tawaf Kaabah, melintasi Multazam
yang terletak antara Hajar Al-Aswad dan Pintu Kaabah). Dinamakan Multazam
kerana ramai orang beriltizam di situ memohon doa.
Kemudian
melalui rukun kedua selepas Hajar Al-Aswad, dinamakan Rukun Iraqi, kemudian
melalui belakang Hijir Ismail yang menghadap ke arah Syam dan Maghribi. Dia
berpusing mengelilinginya hingga ke rukun yang ketiga.
Diletakkan
rukun ini dan yang sebelumnya dengan dua Rukun Syami. Ia juga dinamakan dengan
Gharbiani (dua ke arah barat).
Kemudian
mengelilingi Kaabah hingga sampai kepada rukun yang keempat yang dinamakan Rukun
Yamani, kemudian berjalan ke Hajar Al-Aswad, tempat memulakan tawaf, maka
sempurnalah sudah satu pusingan.
Kemudian
dia hendaklah sempurnakan lagi hingga cukup tujuh tawaf. Setiap pusingan dengan
satu tawaf dan setelah selesai tujuh pusingan baru dianggap sempurna tawaf.
Imam
al-Syafie Rahimahullah memakruhkan dengan menamakan tawaf sebagai syaut dan dur
(pusingan).
Berikut
beberapa permasalahan hukum berkaitan ibadah tawaf:
1.
Isu batal wuduk bersentuhan antara lelaki dan perempuan dibahaskan oleh ulama
dengan panjang lebar sejak dahulu.
Muzakarah
Haji oleh Tabung Haji memutuskan jika di Mekah pada musim haji ketika tawaf
atau berada dalam Masjid al-Haram tidak batal wuduk bersentuh antara lelaki dan
perempuan yang ajnabi kerana darurat dan sukar untuk memelihara wuduknya.
2.
Dalam al-Nihayah menyatakan bahawa, orang yang haid yang perlu tawaf boleh
bertaklid kepada mazhab Abu Hanifah dan Ahmad dalam salah satu riwayatnya.
Sheikh
Abdul Fatah Husin Rawah berkata: “Ini kerana kedua-duanya berpendapat tidak
disyaratkan taharah daripada dua hadas dalam tawaf sama seperti wuquf di
Arafah.”
3.
Orang nifas sama hukumnya dengan orang yang haid dalam berkenaan dengan sah tawafnya.
4.
Sheikh Abdullah bin Jasir dalam bukunya Mufid al-Anam berkata: “Sheikh al-Islam
berpendapat, begitu juga perempuan yang haid jika tidak mungkin melaksanakan
tawaf fardu dengan sebab kesuntukan waktu dan terpaksa meninggalkan Kota Mekah
mengikut satu pendapat di kalangan ulama, memadai baginya. Namun dikenakan dam
sama ada seekor kambing atau seekor unta jika haid atau janabah dan seekor
kambing jika daripada hadas kecil.”
Walaupun
begitu, beliau berpendapat sewajarnya wanita dalam haid tidak tawaf kecuali
dalam taharah.
5.
Niat tawaf, jika tawaf bukan ibadat haji dan umrah, maka tidak sah tanpa
berniat tanpa sebarang khilaf. Ibn Allan berkata: “Adapun qasad perbuatan, maka
wajib niat secara mutlak.”
Sebaliknya
menentukan niat adalah jika sekiranya selain daripada tawaf nusuk (haji) atau
umrah. Ini kerana sunat niat atas niat. Jika fardu seperti tawaf nazar maka
hukumnya adalah wajib.
6.
Idtiba’ hanya pada tawaf yang ada berlari anak (raml), tanpa raml tiada idtiba’
padanya. Didatangkan keterangan tentang tawaf yang disertai raml melainkan
disunatkan idtiba’ pada semua pusingan tawaf yang tujuh, sedangkan raml hanya
untuk tiga pusingan yang pertama.
Kanak-kanak
seperti orang yang baligh sunat idtiba’ mengikut mazhab yang masyhur. Perempuan
tidak boleh idtiba’ kerana tempat idtiba’ itu bagi perempuan adalah aurat.
7.
Istilam (mengucup atau menyentuh Hajar Al-Aswad) atau jika tidak berdaya
(kerana ramai orang) memadai dengan diisyaratkan menyapu daripada jauh dengan
tangan kemudian mengucupnya) Hajar Al-Aswad dan mengucupnya dengan meletakkan
wajahnya pada batu tersebut dan telah diterangkan terdahulu.
Sunat
juga dia istilam Rukun Yamani tanpa mengucupnya. Cukup hanya mengucup tangan
yang dia istilam dengannya. Kucupan tersebut hendaklah selepas istilam. Inilah
pendapat yang sahih dan pendapat jumhur ashab kami.
Imam
al-Haramain berkata: “Jika dia mahu, boleh mengucupnya kemudian istilam
dengannya dan jika dia mahu, dia istilam kemudian dia mengucupnya. Pendapat
yang terpilih adalah mazhab jumhur.”
8.
Imam al-Nawawi berkata: “Berturutan antara pusingan tawaf hukumnya sunat
muakad. Namun, ada pendapat yang mengatakan wajib.”
Jika
terpisah dengan masa yang lama dan dia menyangka melihat padanya telah
memutuskan tawafnya atau selesai daripada tawafnya, lebih baik melakukan semula
untuk keluar daripada khilaf.
Jika
dia berpegang dengan pendapat yang pertama, tidak perlu mengulang. Hukumnya
harus mengikut pendapat yang asah.
9.
Ijmak ulama berpendapat tawaf pada waktu-waktu yang dilarang solat adalah
harus.
10.
Dalam Mazhab Syafie, Solat Sunat Tawaf harus dilakukan pada semua waktu tanpa
makruh. Demikian juga dengan Mazhab Hanbali.
11.
Sunat istilam Hajar Al-Aswad dan di sisi Mazhab Syafie mengucupnya dan
meletakkan dahi padanya.
12.
Rukun Yamani mengikut Mazhab Syafie hanya sunat istilam tanpa mengucup.
13.
Idtiba’ dan raml hukumnya sunat di sisi Mazhab Syafie, Hanafi dan Hanbali.
14.
Syarat taharah daripada dua hadas dan najis serta menutup aurat adalah syarat
di sisi Mazhab Syafie, Maliki dan Hanbali.
15.
Sunat membaca al-Quran ketika tawaf mengikut pendapat jumhur ulama termasuk
Mazhab Syafie dan Ahmad.
16.
Jika jenazah hadir untuk disolatkan sedangkan ketika itu ada yang bertawaf, ada
dua pendapat:
i.
Mengikut Mazhab Syafie menyempurnakan tawaf adalah lebih utama. Ini juga
pendapat Malik, Ibn al-Munzir, Ata’ dan Amru bin Dinar.
ii.
Keluar daripada tawaf dan solat jenazah sebentar adalah lebih baik. Ini
pendapat Abu Hanifah.
17.
Jika seorang yang dalam ihram membawa atau menanggung orang yang dalam ihram
lain dan tawaf kedua-duanya dengan berniat untuk diri masing-masing ada tiga
pendapat mengikut mazhab Syafie:
i.
Dikira berlaku kepada yang membawa. Inilah pendapat yang asah. Ini juga
pendapat Malik dan satu riwayat daripada Ahmad.
ii.
Dikira berlaku kepada yang dibawa.
iii.
Dikira berlaku kepada kedua-duanya. Pendapat yang terakhir ini juga dikemukakan
oleh Abu Hanifah dan Ibn al-Munzir dan satu riwayat daripada Ahmad.
18.
Mengikut pendapat Syafie, Hanbali dan Maliki, bagi yang melakukan haji qiran
hanya perlu tawaf sekali dan juga saie sekali.
Sedangkan
Abu Hanifah berpendapat dua kali tawaf dan saie iaitu umrah dan haji.
Ini
juga dihikayatkan oleh Ali dan Ibn Masud. Walaupun begitu, Ibn al-Munzir
berkata: Nisbah kepada Saidina Ali adalah tidak benar.
19.
Apabila seorang selesai tawaf dan solat fardu selepas itu memadai daripada
solat sunat tawaf di sisi Mazhab al-Syafie mengikut pendapat yang asah. Imam
Ahmad berkata: “Aku harap ia memadai”. Sedangkan Imam Malik dan Abu Hanifah
berkata: “Ia tidak memadai”.
Imam
al-Nawawi berkata: Istimewa solat ini daripada yang lainnya dengan sesuatu
iaitu dia boleh masuk ganti. Orang yang mengambil upah haji boleh solat untuk
yang mengupah. Inilah pendapat yang asah.
Dalam
kalangan ashab kami, yang berpendapat bahawa solat yang mengambil upah berlaku
untuk dirinya. Jika dia hendak tawaf dua kali atau lebih, sunat baginya solat
dua rakaat setiap kali tawaf.
Jika
dia tawaf dua kali atau lebih atau banyak tanpa solat kemudian dia solat bagi
setiap tawaf dua rakaat, hukumnya harus, tetapi dia telah meninggalkan cara
yang afdal.
Dalam
Hasyiah menyatakan memadai juga dua rakaat dari semua tujuh pusingan tersebut
tanpa makruh sebagaimana juga disebut dalam al-Majmu’. Ini berdasarkan ia
adalah sunat.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 23/9/2011.