Tidak
Sah Nikah Dalam Ihram
SAYA
ada terbaca dalam satu majalah mengenai kisah seorang lelaki yang telah
terbatal tawaf umrah, tidak membayar dam lalu dia pulang ke Malaysia dan
menikahkan anaknya.
Artikel
itu menyatakan pernikahan itu tidak sah kerana lelaki tersebut masih dalam ihram
walaupun telah pulang ke tanah air. Benarkah demikian?
Jawapan:
Menurut
Imam Syafie seorang yang sedang ihram tidak dibolehkan untuk mengadakan nikah,
menikahkan mahu pun meminang.
Ada
pun beliau dalam menetapkan hukum pernikahan pada waktu ihram ini berdasarkan
hadis yang diriwayatkan dari Usman bin Affan, yang berbunyi: “Seorang yang
sedang ihram tidak boleh nikah, menikahkan mahupun meminang.”
Pendapat
Imam Syafie di atas didukung oleh Imam Nawawi yang memaparkan bahawa larangan
nikah ketika ihram adalah haram dan nikahnya tidak sah.
Syarat
agar wali atau yang dinikahi itu tidak berihram, melainkan mazhab Hanafi
mengharuskan berlakunya nikah kahwin ketika dalam ihram.
Mengikut
pandangan jumhur bahawa tidak sah perkahwinan (pernikahan) seseorang itu selagi
dalam keadaan ihram, sama ada ihram haji mahupun ihram umrah.
Ini
berdasarkan hadis Rasulullah SAW riwayat Usman bin Affan yang bermaksud: Orang
yang ihram (sedang mengerjakan haji atau umrah) tidak boleh mengahwinkan, tidak
boleh dikahwinkan dan tidak boleh meminang. (riwayat Muslim, no; 1409)
Dalam
hadis yang lain menyebut tidak meminang untuk dirinya dan untuk orang lain. Ini
kerana ibadah haji adalah ibadah yang memutuskan segala aktiviti manusia
semata-mata tumpu kepada ibadah.
Adapun
nikah adalah laluan mengadakan hubungan suami isteri sedangkan sepanjang
seseorang dalam ihram ditegah mengadakan hubungan kelamin. Mengikut mazhab
al-Malikiyyah (mazhab Maliki), jika pernikahan itu berlaku maka hendaklah
pernikahan itu difasakhkan (dibatalkan) oleh kadi.
Adapun,
mazhab al-Hanafiyyah berpendapat ihram atau tidak, sah pernikahan seseorang
yang sedang dalam ihram begitu juga harus menikahkan orang lain. Sama ada yang
berihram itu bakal suami, bakal isteri mahupun wali yang menikahkannya.
Ini berdasarkan
dalil oleh al-Bukhari dan Muslim, sesungguhnya diriwayatkan oleh Rawad bin
Abbas bahawa nabi SAW bernikah dengan Maimunah binti al-Harith sedang baginda
dalam ihram.
Ibnu
Numair menambah: Aku menceritakan hal itu kepada Zuhri, lalu ia berkata: Yazid
bin Asham mengkhabarkan kepadaku bahawa beliau menikahinya dalam keadaan halal,
iaitu setelah bertahallul. (riwayat Muslim no: 1410)
Pandangan
yang rajih (kuat) adalah pandangan jumhur, iaitu tidak sah pernikahan seseorang
yang sedang dalam ihram. Ini kerana terdapat hadis lain menyebut Maimunah
dinikahi Nabi SAW ketika tidak dalam ihram.
Hal
ini diberitahu sendiri oleh Maimunah isteri nabi SAW yang bermaksud:
Sesungguhnya Rasulullah SAW menikahinya (Maimunah) sedang baginda telah keluar
dari ihram. (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Kesimpulannya
menikahkan, menikahi atau menjadi wali ketika berihram dikira tidak sah. (lihat
al-Fiqh al-Islamiy wa adillatuhu, Dr. Wahbah al-Zuhailiy, jld:7, hlm: 69-70)
Adakah
benar seseorang itu masih di dalam ihram (ibadah umrah ziarah) walaupun telah
pulang ke Malaysia? Sekiranya dia telah bertahallul, bagaimana pula jika tidak
tahu telah terbatal dan tidak tahu kerana jahil?
Tidak
tahu bukanlah alasan melepaskan diri daripada tanggungjawab syarak. Semua kita
wajib belajar ilmu yang berkaitan dengan syariat.
Contohnya,
bila hendak solat kita seharusnya menuntut ilmu berkaitan solat, termasuk
syarat-syarat sah solat, rukun-rukun solat serta segala bacaan yang berkaitan
dengannya.
Begitu
juga ibadat haji dan umrah, sebelum pergi seharusnya ilmu berkaitan haji dan
umrah dipelajari sebanyak yang mungkin. Namun dalam keadaan seseorang itu
benar-benar jahil maka dia seharusnya bertaubat atas kejahilannya dan
mengulangi ibadatnya.
Seseorang
yang menunaikan umrah sedangkan dia jahil mengenainya hendaklah mengulangi
umrahnya apabila telah cukup belanja. Perkara yang kurang pasti dalam soalan
ini apakah yang dilakukan oleh orang itu sehingga tawafnya terbatal?
Jika
perkara ini berlaku tanpa ilmu yang cukup saya fikir Allah SWT Maha Mengetahui
dan sedia menerima taubat hambanya.
Seperkara
lagi yang perlu kita ketahui, agama Allah SWT tidak menzalimi penganutnya,
malah dengan rahmat dan kasih sayang-Nya manusia dapat laksanakan ibadat dengan
penuh kepatuhan bukan dengan penuh paksaan tanpa ilmu pengetahuan
Jika
telah bertahallul sebelum kembali ke tanah air maka dia dikira telah keluar
daripada ihram. Lalu kembali ke tanah air dalam keadaan dia yakin bahawa dia
telah sempurnakan ibadah umrah maka atas dasar itu telah menikahkan anaknya.
Nikah
yang dilakukan itu sah mengikut perhitungan si ayah yang yakin umrahnya selesai.
Melainkan si ayah sedar umrahnya tidak selesai lalu menikahkan anaknya, ketika
itu jelas bahawa nikah itu tidak sah.
Pendapat
yang lain mengatakan apabila seseorang itu kembali ke tanah air masing-masing
dia dikira tidak lagi berada dalam ihram, biarpun ibadah umrah atau hajinya
tidak sempurna. Ihramnya terbatal dengan sendiri atas perbuatannya. Maka
hendaklah dia mengqada umrahnya pada tahun yang berikut kerana membatalkan
umrahnya berserta dam. Selagi tidak mengqada umrah atau hajinya dia dikira masih
berhutang dengan Allah SWT.
Sumber: Utusan Malaysia. Jumaat. 2/9/2011.