Soalan:
SAYA
tertarik dengan perbincangan ustaz berkenaan korban dan akikah minggu lalu.
Bagaimanapun, saya masih ada beberapa persoalan dan memohon penjelasan ustaz.
1.
Berkenaan daging korban, jika selepas diagih kepada fakir miskin dan juga para
petugas masih ada bakinya, bolehkah ia diberi kepada orang bukan Islam?
2.
Jika seorang fakir miskin itu menerima daging korban yang dikumpulkan agak
banyak, contoh 4 @ 5 kilogram, bolehkah dia menjual sebahagian daripada daging
itu termasuk kepada orang bukan Islam?
3.
Bagaimana pula dengan kulit lembu korban, bolehkah ia dijual kepada pengusaha
makanan atau pembuat kompang?
Jawapan:
Kebanyakan
kita faham secara asas bahawa daging korban tidak boleh diberi kepada orang
bukan Islam.
Pendirian
ini memang berasas, asasnya para alim ulama kita berpandangan dengan pendapat
Imam al-Syafie yang tidak membenarkan daging korban diberikan kepada orang
bukan Islam, sama ada daging korban sunat mahupun daging korban nazar.
Ini
kerana ibadah korban adalah perbuatan taqarrub kepada Allah SWT yang
dikategorikan ibadah semata-mata, ibadah ini berkaitan dengan menyembelih
binatang ternakan. Orang Islam sahaja yang berhak kepada daging korban
tersebut. Serta manfaat daging itu hanya kebali kepada orang Islam sahaja.
Pandangan
ini adalah berdasarkan kepada pembahagian daging mentah bukan daging yang sudah
dimasak.
Sekiranya
kita ingin menjemput jiran atau kenalan kita yang bukan beragama Islam dengan
menjamu mereka daging korban, bagi mereka yang bermazhab al-Syafie hendaklah
menambahkan daging lain yang dibeli dari pasar sejumlah yang yang mungkin boleh
cukup untuk hidangan orang bukan beragama Islam lalu dicampurkan daging yang
dibeli di pasar dengan daging korban kemudian dimasak bersama.
Anggaplah
apa yang dimakan oleh tetamu kita yang bukan beragama Islam dari daging yang
dibeli dari pasar dan bukan daging korban.
Namun
persoalan ini pernah saya bincangkan sebelum ini. Demi berlaku adil kepada para
Ulama mazhab selain Imam al-Syafie eloklah kita sama-sama perhatikan pandangan
mereka dalam masalah ini;
Ulama
Malikiyah berpendapat makruh memberi makan daging korban kepada orang-orang
Yahudi dan Nasara.
Mazhab
Hanbali pula mengharuskan memberi hadiah daging korban sunat kepada orang bukan
Islam, tidak harus menghadiahkan daging korban wajib kepada mereka. (Kasyf
al-Qina’ 3;19 )
Dinyatakan
juga bahawa dalam kitab al-Majmu’ disebutkan harus memberi makan daging korban
sunat kepada golongan fakir miskin ahli zimmah, tidak harus memberi mereka
makan daging korban wajib.
Di
dalam kitab al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, karya Imam al-Nawawi, disebutkan
bahawa Ibn al-Munzir menyatakan ulama telah sepakat (ijmak) bahawa daging
korban boleh diberi makan kepada fakir miskin orang Islam, namun mereka khilaf
tentang memberi makan daging korban kepada golongan fakir miskin kafir ahli
zimmah. (al-Majmu' Syarh al-Muhazzab; 8, 404 ).
Imam
Hasan al-Basri telah memberi keringanan (rukhsah) memberikan mereka
memakannya..
Ibnu
Qudamah al-Maqdisiy dan al-Syarbainiy berpendapat, mazhab Maliki menghukumnya
dengan makruh menghadiahkan dan memberi makan daging korban kepada orang
beragama Yahudi dan Nasrani.
Memelihara
nyawa
Mazhab
Hanbali, al-Hasan, Abu Thur, berpendapat harus memberi hadiah dan memberi makan
orang bukan Islam, kafir zimmi daging korban sunat, tetapi daging korban wajib,
seperti korban nazar tidak harus. Hukumnya sama dengan hukum zakat dan kifarat
sumpah.
Mazhab
Syafie pula berpendapat tidak boleh memberi hadiah dan memberi makan orang
bukan Islam daging korban sunat atau wajib. (al-Mughni wa al-Syarh al-Kabir
2:381).
Ibh
Hazmin dari Mazhab Zahiriyah dalam kitabnya al-Muhalla 7:383 menyatakan tuan
punya korban boleh memberinya makan kepada orang kaya dan orang bukan Islam
atau dia menghadiahkan sedikit daripadanya.
Kesimpulan
yang boleh dibuat:
1. Mazhab
Syafie berpendapat haram memberi makan daging korban kepada orang bukan Islam,
sama ada daging korban sunat atau wajib (nazar) kepada orang bukan Islam.
2. Mazhab
Maliki berpendapat makruh memberi makan daging korban sunat kepada orang bukan
Islam dan tidak harus (haram) memberi mereka makan daging korban wajib, seperti
korban yang dinazarkan, sama seperti hukum zakat.
3. Mazhab
Hanbali berpendapat harus menghadiahkan daging korban sunat kepada orang bukan
Islam dan haram menghadiahkan kepada mereka daging korban wajib.
Namun
sekiranya keadaan masyarakat yang bukan beragama Islam sangat memerlukan, dalam
erti kata kalau tidak dibantu keadaan mereka akan bertambah buruk dan dengan
membiarkan mereka dalam keadaan melarat boleh mendatangkan bencana yang lebih
buruk, maka dalam keadaan ini pandangan beberapa mazhab seperti pandangan ulama
Maliki boleh diamalkan. Ini kerana memelihara nyawa adalah lebih utama dalam
hal ini.
Mengenai
menjual sebahagian daging korban mahupun kulitnya, di dalam hadis Rasulullah
SAW mengarahkan Saidina Ali r.a supaya menguruskan daging korban serta apa-apa
yang berkaitan dengan ibadah korban.
Maksud
sabda baginda: Dari Ali r.a bahawa Rasulullah SAW memerintahkan agar dia
menguruskan budan (unta-unta yang dikorbankan) Beliau, membahagi semuanya, dan
jilalnya (kain yang diletakkan dibelakang unta). Dan dia tidak boleh memberikan
sesuatupun (dari korban itu) kepada penyembelihnya. (riwayat Bukhari no. 1717,
tambahan dalam riwayat Muslim no. 439/1317).
Dalam
riwayat yang lain Saidina Ali r.a memberitahu, yang bermaksud: Rasulullah SAW
memerintahkanku agar aku menguruskan unta-unta korban baginda, mensedekahkan
dagingnya, kulitnya dan jilalnya (kain yang diletak dibelakang unta ). Dan agar
aku tidak memberikan sesuatupun (dari korban itu) kepada tukang sembelihnya.
Dan Beliau bersabda: Kami akan memberikan (upah) kepada tukang sembelihnya dari
kami. (riwayat Muslim no. 348, 1317)
Hadis
ini secara jelas menunjukkan, bahawa Saidina Ali r.a diperintahkan oleh
Rasulullah SAW untuk menyedekahkan daging korban, kulitnya, bahkan jilalnya.
Dan tidak boleh mengambil sebahagian dari binatang korban itu untuk diberikan
kepada tukang sembelihnya sebagai upah, kerana hal ini termasuk jual beli.
Daripada
hadis ini banyak ulama mengambil dalil tentang larangan menjual sesuatu dari
binatang korban, termasuk menjual kulitnya.
Imam
Asy-Syafie r.h berkata: “Jika seseorang telah menetapkan binatang korban,
bulunya tidak dicukur. Adapun binatang yang seseorang tidak menetapkannya
sebagai korban, dia boleh mencukur bulunya. Binatang korban termasuk nusuk
(binatang yang disembelih untuk mendekatkan diri kepada Allah), dibolehkan
memakannya, memberikan makan (kepada orang lain) dan menyimpannya.
“Ini
semua boleh terhadap seluruh (bahagian) binatang korban, kulitnya dan
dagingnya. Aku membenci menjual sesuatu darinya. Menukarkannya merupakan jual
beli”.
Beliau
juga mengatakan: “Aku tidak mengetahui perselisihan di antara manusia tentang
ini iaitu: Barang siapa telah menjual sesuatu dari binatang korbannya, baik
kulit atau lainnya, dia (wajib) mengembalikan harganya -atau nilai apa yang
telah dia jual, jika nilainya lebih banyak dari harganya- untuk apa yang
binatang korban dibolehkan untuknya. Sedangkan jika dia mensedekahkannya,
(maka) lebih aku sukai, sebagaimana bersedekah dengan daging binatang korban
lebih aku sukai”.
Perselisihan
Imam
Asy-Syafie r.h berkata: “Jika seseorang telah menetapkan binatang korban,
bulunya tidak dicukur. Adapun binatang yang seseorang tidak menetapkannya
sebagai korban, dia boleh mencukur bulunya. Binatang korban termasuk nusuk
(binatang yang disembelih untuk mendekatkan diri kepada Allah), dibolehkan
memakannya, memberikan makan (kepada orang lain) dan menyimpannya.
“Ini
semua boleh terhadap seluruh (bahagian) binatang korban, kulitnya dan
dagingnya. Aku membenci menjual sesuatu darinya. Menukarkannya merupakan jual
beli”.
Beliau
juga mengatakan: “Aku tidak mengetahui perselisihan di antara manusia tentang
ini, iaitu perselisihan dalam melarang menjual apa-apa yang berkaitan dengan
binatang korban. Imam Syafie berpendapat sesiapa telah menjual sesuatu dari
binatang korbannya, baik kulit atau lainnya, dia (wajib) mengembalikan
harganya-atau nilai apa yang telah dia jual, jika nilainya lebih banyak dari
harganya, untuk apa yang binatang korban dibolehkan untuknya.
Tukang
sembelih diberi daging korban seperti orang ramai memperolehinya. Diberi daging
korban kepada mereka bukan dengan niat upah sembelih, begitu juga ketika tukang
sembelih menerima daging tidak boleh menganggapnya sebagai upah.
Sumber: Utusan Malaysia. Khamis. 4/11/2011.
0 comments