SOLAT fardu lima
waktu merupakan rukun Islam dan tiang agama. Ibadat yang amat berharga ini
telah difardukan oleh Allah SWT ketika Rasulullah SAW berada di Sidratul
Muntaha dalam peristiwa Israk Mikraj. Di dunia, menunaikan solat adalah tanda
orang yang beriman, manakala di akhirat ia merupakan amalan pertama yang
dihitung semasa berada di padang Mahsyar.
Ibnu Hajar
meriwayatkan: “Islam diketahui dengan solat. Sesiapa yang mengkhusyukkan hati
untuknya serta memelihara waktu dan sunnahnya, maka dia mukmin yang sejati”.
Ibnu Majah pula meriwayatkan: “Allah SWT berfirman: Telah Aku wajibkan ke atas
umatmu (Muhammad) solat lima waktu dan Aku berjanji, sesiapa yang menjaganya
(menunaikan) tepat pada waktunya, Aku masukkan dia ke syurga.
Ibadah solat
wajib dilaksanakan pada waktunya dan sebagaimana yang dipelajari daripada solat
Rasulullah SAW. (rujuk al-Nisa’: 73)
Justeru, solat
hendaklah dilaksanakan oleh setiap individu mengikut kaifiatnya, sama ada dalam
keadaan sihat atau sakit, aman atau darurat, bermukim atau bermusafir, di
daratan mahupun lautan kecuali bagi mereka yang uzur syarie.
Dalam konteks
sebagai jemaah haji, kadang kala mereka berdepan dengan kesukaran untuk
menunaikan tanggungjawab ini. Khususnya ketika berada di dalam kenderaan dan
semasa berada di al-Masya'ir iaitu Arafah, Muzdalifah dan Mina.
Maka, amat
penting mereka memahami dua kaifiyah solat iaitu hormat waktu dan jamak tamam
berdasarkan pandangan mazhab Syafie, tanpa perlu bertaklid kepada mazhab yang
lain. Yang penting, solat dilaksanakan kerana mengabaikannya adalah satu
kerugian besar. (rujuk al-Ma’un: 4-5)
Solat Hormat Waktu
Solat hormat
waktu bertujuan membesarkan Allah SWT di samping memberi ketenangan rohani
kepada individu yang tidak dapat menunaikan solat fardu dengan sempurna segala
syarat sah ibadah tersebut.
Antara situasi
yang memungkinkan solat hormat waktu berlaku ialah Faqid al-Tahurayn iaitu
ketiadaan air untuk berwuduk atau tidak dapat bertayamum kerana ketiadaan debu
tanah. Atau ada air atau debu tanah, tetapi penggunaan kedua-duanya sebagai
alat bersuci adalah terhalang kerana faktor keselamatan seperti ketika jemaah
haji berada dalam kapal terbang.
Apabila terdapat
najis pada badan, pakaian atau tempat solat sedangkan tiada air mutlak untuk
menyucikannya. Pesakit yang masih sedar dan berakal, tetapi tiada sesiapa yang
dapat menyucikannya daripada hadas dan najis.
Apabila berdepan
dengan situasi begini sedangkan waktu solat fardu sudah masuk dan tiada harapan
pula untuk bertaharah hingga luput waktunya, maka individu tersebut hendaklah
menunaikan solat tersebut mengikut kesesuaiannya seperti berdiri, duduk atau
berbaring, tanpa wuduk atau tayammum kerana menghormati waktu.
Solat hormat
waktu hanya khusus untuk solat fardu di dalam waktunya, sama ada dilakukan
secara tamam, qasar, atau jamak ta’khir. Apabila individu tersebut kemudiannya
telah bersuci, dia hendaklah segera mengulangi solat tersebut jika masih dalam
waktu solat (‘iadah), atau menggantikannya (qada) jika telah luput waktunya.
Jelasnya, dengan
mendirikan solat hormat waktu maka terlepaslah individu tersebut daripada rasa
bersalah dan kerugian meninggalkan solat fardu. (rujuk Hidayat al-Salik
J.1/406-407; Sabil al-Muhtadin J.1/133; Matla' al-Badrain m.s.61/76)
Solat Jamak
Tamam
Solat jamak
tamam bererti menunaikan solat yang harus dihimpunkan dalam salah satu waktunya
iaitu Zuhur dengan Asar dan Maghrib dengan Isyak, sambil mengekalkan bilangan
asal rakaat solat-solat tersebut.
Sejarah Hajjatul
Wada’ menyatakan bahawa Rasulullah SAW menunaikan solat secara jamak dan qasar
ketika wuquf di Arafah dan mabit di Muzdalifah. Semasa di Mina pula baginda
mengerjakan solat secara qasar pada setiap waktunya. Imam Shafie r.a.
berpendapat, pelaksanaan tersebut adalah kerana Rasulullah SAW ketika itu
seorang musafir.
Bersandarkan
kepada pendapat tersebut, jemaah haji Malaysia tidak harus menunaikan solat
secara qasar ketika berada di Masya’ir kerana ia merupakan rukhsah yang khusus
buat musafir sedangkan mereka pada umumnya dikira sebagai orang yang bermukim.
Adapun pelaksanaan solat secara jamak tamam pula, ulama Syafi’iyyah telah
mengharuskannya, sama ada semasa bermusafir atau ketika bermukim sekiranya
terdapat darurat atau keperluan mendesak.
Justeru, atas
alasan al-Masyaqqah yakni kesulitan yang sering ditempuhi oleh jemaah haji
ketika berada di Masya’ir, Tabung Haji menerusi resolusi yang telah di capai
dalam Muzakarah Haji Kebangsaan Kali ke-22 (2006) telah bersetuju menerima
pakai pandangan harus jamak tamam sama ada secara jamak taqdim atau jamak ta’khir
dalam pelaksanaan solat fardu semasa jemaah haji berada di Masya’ir atas sebab
al-masyaqqah yang dilihat mencapai tahap keperluan mendesak.
Oleh itu, pada
hari wuquf, jemaah haji Malaysia menunaikan solat Zuhur dan Asar secara jamak
taqdim dan tamam. Manakala solat Maghrib dan Isyak dilaksanakan secara taqdim
di Arafah atau ta’khir di Muzdalifah bergantung kepada jadual perjalanan jemaah
haji.
Di Mina, mereka
digalakkan untuk mengerjakan solat secara jamak taqdim. Namun ia bergantung
pada jadual melontar yang ditetapkan oleh kerajaan Arab Saudi.
* PUTERA SHITH
AL-MADANI ialah Pensyarah Pusat Pemikiran & Kefahaman Islam, Universiti
Teknologi MARA, Malaysia / Pembimbing Ibadat Haji, TH Negeri Perak.
æ Utusan Malaysia. 07/09/2012.
0 comments