Oleh MAZNAH DAUD
MAZNAH DAUD
ialah Ahli Jawatankuasa Penasihat Ibadat Haji (TH-Jakim).
HAJI adalah satu
kewajipan yang dituntut ke atas umat Islam yang memenuhi syarat-syaratnya sama
ada lelaki atau wanita. Bagi wanita, haji adalah satu jihad seperti dinyatakan
di dalam hadis bermaksud: “Jihad bagi warga tua, kanak-kanak, golongan yang
lemah dan wanita ialah haji dan umrah.” (Sunan an-Nasaa’i)
Aisyah berkata
kepada Rasulullah SAW yang maksudnya: “Ya Rasulullah, setahu kami jihad adalah
amal yang paling afdal. Maka, apakah kami dituntut supaya pergi berjihad?”
Baginda bersabda: “Tidak! Tetapi jihad yang paling afdal (bagi kalian) ialah
haji yang mabrur.” (Sahih al-Bukhari)
Untuk memperoleh
haji mabrur, ia memerlukan kefahaman dan penghayatan tulus ikhlas dalam
beribadat. Jemaah haji wanita perlu memahami hukum-hakam dan permasalahan
berkaitan kewanitaan seperti mahram, haid, nifas, istihadah serta edah.
Jika tidak
difahami dan diperingatkan, mungkin akan timbul kekeliruan atau salah faham
yang mengakibatkan terjejasnya ibadat haji atau umrah.
Mahram
Syarat wajib
haji bagi wanita selain daripada Islam, baligh, berakal, merdeka dan
berkemampuan ialah mendapat keizinan suami atau wali dan ditemani suami atau
mahram atau kumpulan wanita yang thiqat (dipercayai).
Mereka juga
mestilah tidak berada dalam edah. Berdasarkan pendapat Mazhab Syafi'e, wanita
yang tidak mendapat keizinan tidak wajib ke atasnya menunaikan haji dan tidak
berdosa walaupun dia sudah memenuhi syarat yang lain.
Oleh itu,
seorang wanita yang hendak menunaikan haji hendaklah ditemani suami atau mahram
atau teman wanita yang dipercayai.
Sepanjang berada
di tanah suci, mereka tidak dinasihatkan keluar bersendirian sama ada ke
masjid, menunaikan umrah, ziarah atau sebagainya demi menjaga keselamatan dan
mengelakkan fitnah serta sebarang kemungkinan tidak diingini.
Jika seseorang
jemaah wanita hendak menunaikan umrah atau ziarah, sedangkan suami atau
mahramnya tidak dapat pergi bersama, maka dia hendaklah ditemani wanita yang
boleh dipercayai.
Jemaah lelaki
bukan mahram tidak boleh dijadikan teman untuk tujuan berkenaan. Begitu juga
menumpang suami kepada jemaah wanita lain, lebih baik dielakkan walaupun
isterinya ikut bersama.
Haid
Haid adalah
fenomena biasa dalam kehidupan wanita. Kedatangannya pada setiap bulan satu
daripada ciri kewanitaan tulen serta lambang kesuburannya. Haid tidak
menghalang wanita daripada mengerjakan semua rukun dan wajib haji atau umrah
kecuali tawaf di Baitullah.
Aisyah
meriwayatkan: “Kami keluar dari Madinah menuju ke Mekah untuk menunaikan haji.
Apabila kami tiba di Saraf, aku didatangi haid. Rasulullah SAW masuk menemuiku
ketika aku sedang menangis. Baginda bertanya: Kenapa kamu menangis? Adakah kamu
didatangi haid? Aku menjawab: Ya! Maka Baginda bersabda maksudnya: Sesungguhnya
perkara ini (haid) sudah ditentukan Allah ke atas anak perempuan Adam. Maka,
tunaikanlah apa saja yang biasa dikerjakan oleh seseorang yang mengerjakan
haji, kecuali tawaf di Baitillah sehingga kamu suci. (Sahih al-Bukhari)
Berdasarkan
hadis itu, amalan selain tawaf seperti berniat haji atau umrah, wukuf di
Arafah, sa’ie, mabit di Muzdlifah dan melontar jamrah boleh dilaksanakan.
Wanita yang
didatangi haid ketika mengerjakan Haji Tamattu' iaitu sebelum berniat ihram,
dia didatangi haid, maka dia hendaklah berniat ihram seperti biasa selepas
melaksanakan sunat-sunat ihram seperti mandi dan lain-lain kecuali solat sunat
ihram. Kemudian dia hendaklah menunggu hingga suci barulah disempurnakan umrah.
Jika haid berterusan sehingga tiba waktu wukuf, hendaklah dia berniat ihram
haji dan jadilah hajinya Haji Qiran dan diwajibkan dam Qiran.
Bagi wanita yang
mengerjakan Haji Ifrad atau Haji Qiran, dia hendaklah menyempurnakan semua
kerja hajinya kecuali tawaf yang hanya boleh dilakukan selepas bersuci. Jika
haid berterusan hingga tiba waktu berangkat keluar dari Mekah, dia mestilah
menunda tarikh keberangkatan sehingga dia suci dan mengerjakan tawaf rukunnya.
Jika
keberangkatan tidak boleh ditangguhkan dan jemaah terpaksa berangkat segera,
maka apabila sampai ke negerinya, dia hendaklah melakukan tahalul Ihsar dengan
menyembelih seekor kambing dan bergunting dengan niat tahalul (tahalul Ihsar).
Tawafnya dan amalan lain yang belum selesai wajib dilaksanakan pada masa akan
datang.
Kadangkala
berlaku masalah darah haid keluar berselang hari. Berdasarkan Imam Syafi'e,
darah yang keluar berselang hari tidak melebihi 15 hari 15 malam adalah dikira
darah haid. Tempoh itu dikira tempoh haid. Contohnya, hari pertama hingga
kelima darah keluar berturut-turut, hari keenam tidak keluar, kemudian hari
ketujuh hingga ke-10 keluar lagi, ke-11 dan 13 berhenti kemudian, 14 dan ke-15
keluar semula. Darah yang keluar selepas itu, iaitu selepas hari ke 15 tidak
lagi dikira haid. Sebaliknya ia darah istihadah.
Dalam keadaan
ini, jika jemaah wanita berniat ihram umrah, kemudian dia didatangi haid
sebelum sempat menyempurnakan umrahnya. Selepas lima hari, dia melihat darah
tidak keluar, dia bersuci lalu pergi mengerjakan tawaf, sa’ie dan tahalul.
Tiba-tiba pada waktu malam dia mendapati darah haidnya keluar semula. Dalam
keadaan ini tahallulnya tidak sah. Dia mesti ulangi semula tawaf, sa’ie dan
tahalul apabila sudah suci daripada haid. Dia juga dikenakan Dam Takhyir dan
Taqdir kerana mengerat rambut sebelum tiba masanya.
Ada pandangan
kedua dalam Mazhab Syafi’e, tempoh bersih antara haid itu (dikenali sebagai
Fatrah Naqa’) dikira tempoh suci dan sah amal ibadat dengan syarat tempoh suci
itu melebihi 24 jam.
Umpamanya pukul
12 tengah hari dia bersuci kemudian dia menyelesaikan umrahnya. Pukul 3 petang
hari berikutnya darah keluar semula, maka umrahnya itu sah. Namun, jika darah
keluar sebelum pukul 12 tengah hari berikutnya, maka umrahnya tidak sah.
Haid adalah
sesuatu yang telah ditentukan sejak azali ke atas wanita. Jadi ia tidak boleh
dijadikan sebab tidak sempurnanya ibadah haji. Haid tidak menghalang wanita
menunaikan semua rukun dan wajib haji kecuali tawaf di Baitullah.
æ Utusan Malaysia. 06/09/2012.
0 comments