Oleh TENGKU AZIZ
RAJA ABDULLAH
TENGKU Aziz Raja
Abdullah ialah Pengurus Besar (Bimbingan) Lembaga Tabung Haji
SETIAP tahun
tidak kurang daripada 28,000 jemaah haji dari Malaysia pergi menunaikan fardu
haji. Perjalanan jemaah haji seramai ini jika tidak diaturkan dengan baik sudah
tentunya akan menimbulkan pelbagai masalah kepada jemaah haji.
Tabung Haji (TH)
sebagai sebuah organisasi yang dipertanggungjawabkan tentang perjalanan haji
telah dapat mengurus jemaah haji setiap tahun dengan baik sehingga mendapat
pujian dari negara luar dan Kerajaan Arab Saudi sendiri yang menganggap
pengurusan negara kita adalah yang yang terbaik.
Salah satu sebab
yang menjadikan pengurusan haji yang terbaik oleh TH adalah disebabkan tadbir
urus yang cekap dan efisien.
TH telah
menunjukkan carta pengurusan yang diketuai oleh Ketua Rombongan Haji dan
diikuti oleh Timbalan Ketua Rombongan Haji (Kebajikan) dan Timbalan Ketua
Rombongan Haji (Perubatan). Bermula daripada ini, terdapat Pengarah-Pengarah
Operasi untuk menggerakkan kerja pengurusan demi keselesaan jemaah haji dan
menyelesaikan masalah yang timbul dengan segera.
Antara Pengarah
Operasi yang terlibat adalah Pengarah Operasi (Mekah), Pengarah Operasi
(Masya'ir), Pengarah Operasi (Bimbingan), Pengarah Operasi (Jeddah), Pengarah
Operasi (Teknologi Maklumat), Pengarah Operasi (Pengelola Jemaah Haji),
Pengarah Operasi (Kewangan) dan Pengarah Operasi (Madinah).
Setiap Pengarah
Operasi memainkan peranan yang penting ke arah keberkesanan setiap pengurusan
jemaah haji. Kelancaran pergerakan jemaah haji bergantung kepada kecekapan
Pengarah Operasi untuk mengurus bahagian di bawah pentadbirannya supaya dapat
berjalan lancar seperti perancangan yang telah dipatuhi dalam pensijilan ISO
9001:2008.
Ketua Rombongan
Haji memainkan peranan yang amat penting ke arah pergerakan jemaah haji. Di
mana ia perlu mewujudkan kerjasama yang baik dengan agensi-agensi di Tanah Air
dan lebih-lebih lagi di Arab Saudi bermula dengan Kementerian Haji, Muassasah
Asia Tenggara (organisasi Kementerian Haji yang menguruskan haji bagi Asia
Tenggara).
Ketua Rombongan
Haji sebagai wakil Kerajaan Malaysia untuk memutuskan hala tuju perancangan dan
persiapan agar dapat berjalan dengan baik dan teratur.
Manakala
Timbalan Ketua Rombongan (Kebajikan) berperanan untuk menentukan segala urusan
pentadbiran dapat berjalan sebagaimana yang dirancangkan bermula di Mekah,
Masya'ir (Arafah, Muzdalifah dan Mina) di Jeddah dan Madinah.
Pencapaian
kecekapan TH untuk mengurus bukan sahaja bergantung kepada perancangan dan
pengurusan TH sahaja, ia juga berkait rapat dengan kerjasama jemaah haji. TH
merancang dan jemaah haji perlu memberi kerjasama dan mematuhi peraturan yang
telah ditetapkan.
Rangkai jalin di
antara pegawai TH dan jemaah haji boleh dikatakan setiap masa adalah baik ke
arah melaksanakan urus tadbir dengan berkesan dan kita mengharapkan agar
prestasi ini dapat dikekalkan.
Petugas juga
diingatkan jangan leka dengan pujian dan mengambil tanggungjawab sebenar
sebagai amanah kita dengan Allah SWT.
Pada tahun ini,
ada beberapa penambahbaikan yang dilaksanakan antaranya mengadakan talian
ibadat yang boleh dihubungi untuk menyelesaikan masalah ibadat haji dan umrah
dengan cepat kepada jemaah haji.
TH juga
menyediakan perkhidmatan tambahan selain yang telah sedia ada. Ini semata-mata
untuk memberikan kesenangan dan kemudahan kepada jemaah haji dalam melakukan
ibadat haji.
TH mengharapkan
dengan kemudahan pengurusan dan segala perkhidmatan yang diberi semasa berada
di Tanah Suci ianya dapat memenuhi perkhidmatan sokongan ke arah kesempurnaan
ibadat haji jemaah haji. Semoga memperolehi haji yang diterima Allah, amin.
æ Utusan Malaysia. 20/09/2012.
0 comments