Pengurusan Terbaik


Oleh TENGKU AZIZ RAJA ABDULLAH
TENGKU Aziz Raja Abdullah ialah Pengurus Besar (Bimbingan) Lembaga Tabung Haji

SETIAP tahun tidak kurang daripada 28,000 jemaah haji dari Malaysia pergi menunaikan fardu haji. Perjalanan jemaah haji seramai ini jika tidak diaturkan dengan baik sudah tentunya akan menimbulkan pelbagai masalah kepada jemaah haji.

Tabung Haji (TH) sebagai sebuah organisasi yang dipertanggungjawabkan tentang perjalanan haji telah dapat mengurus jemaah haji setiap tahun dengan baik sehingga mendapat pujian dari negara luar dan Kerajaan Arab Saudi sendiri yang menganggap pengurusan negara kita adalah yang yang terbaik.

Salah satu sebab yang menjadikan pengurusan haji yang terbaik oleh TH adalah disebabkan tadbir urus yang cekap dan efisien.

TH telah menunjukkan carta pengurusan yang diketuai oleh Ketua Rombongan Haji dan diikuti oleh Timbalan Ketua Rombongan Haji (Kebajikan) dan Timbalan Ketua Rombongan Haji (Perubatan). Bermula daripada ini, terdapat Pengarah-Pengarah Operasi untuk menggerakkan kerja pengurusan demi keselesaan jemaah haji dan menyelesaikan masalah yang timbul dengan segera.

Antara Pengarah Operasi yang terlibat adalah Pengarah Operasi (Mekah), Pengarah Operasi (Masya'ir), Pengarah Operasi (Bimbingan), Pengarah Operasi (Jeddah), Pengarah Operasi (Teknologi Maklumat), Pengarah Operasi (Pengelola Jemaah Haji), Pengarah Operasi (Kewangan) dan Pengarah Operasi (Madinah).

Setiap Pengarah Operasi memainkan peranan yang penting ke arah keberkesanan setiap pengurusan jemaah haji. Kelancaran pergerakan jemaah haji bergantung kepada kecekapan Pengarah Operasi untuk mengurus bahagian di bawah pentadbirannya supaya dapat berjalan lancar seperti perancangan yang telah dipatuhi dalam pensijilan ISO 9001:2008.

Ketua Rombongan Haji memainkan peranan yang amat penting ke arah pergerakan jemaah haji. Di mana ia perlu mewujudkan kerjasama yang baik dengan agensi-agensi di Tanah Air dan lebih-lebih lagi di Arab Saudi bermula dengan Kementerian Haji, Muassasah Asia Tenggara (organisasi Kementerian Haji yang menguruskan haji bagi Asia Tenggara).

Ketua Rombongan Haji sebagai wakil Kerajaan Malaysia untuk memutuskan hala tuju perancangan dan persiapan agar dapat berjalan dengan baik dan teratur.

Manakala Timbalan Ketua Rombongan (Kebajikan) berperanan untuk menentukan segala urusan pentadbiran dapat berjalan sebagaimana yang dirancangkan bermula di Mekah, Masya'ir (Arafah, Muzdalifah dan Mina) di Jeddah dan Madinah.

Pencapaian kecekapan TH untuk mengurus bukan sahaja bergantung kepada perancangan dan pengurusan TH sahaja, ia juga berkait rapat dengan kerjasama jemaah haji. TH merancang dan jemaah haji perlu memberi kerjasama dan mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

Rangkai jalin di antara pegawai TH dan jemaah haji boleh dikatakan setiap masa adalah baik ke arah melaksanakan urus tadbir dengan berkesan dan kita mengharapkan agar prestasi ini dapat dikekalkan.

Petugas juga diingatkan jangan leka dengan pujian dan mengambil tanggungjawab sebenar sebagai amanah kita dengan Allah SWT.

Pada tahun ini, ada beberapa penambahbaikan yang dilaksanakan antaranya mengadakan talian ibadat yang boleh dihubungi untuk menyelesaikan masalah ibadat haji dan umrah dengan cepat kepada jemaah haji.

TH juga menyediakan perkhidmatan tambahan selain yang telah sedia ada. Ini semata-mata untuk memberikan kesenangan dan kemudahan kepada jemaah haji dalam melakukan ibadat haji.

TH mengharapkan dengan kemudahan pengurusan dan segala perkhidmatan yang diberi semasa berada di Tanah Suci ianya dapat memenuhi perkhidmatan sokongan ke arah kesempurnaan ibadat haji jemaah haji. Semoga memperolehi haji yang diterima Allah, amin.

æ Utusan Malaysia. 20/09/2012.

0 comments