Getaran Jiwa Di Mekah


Oleh: Shaharom TM Sulaiman

“Melihat Masjidilharam yang kukuh dan melihat sosok hitam di tengahnya, sangat jauh beza perasaan dengan melihat bangunan besar dan canggih di kota-kota dunia lainnya. Di Mekah ada getaran. Di kota dunia hanya pesona, dan saya pernah merasa ingin kembali ke sana. Berbeza dengan Mekah. Ada rasa ingin kembal ke sana lagi, seperti umumnya setiap orang pulang haji.”

Itulah kata-kata kenangan sasterawan tersohor Indonesia, A.A. Navis dalam bukunya Surat dan Kenangan Haji. Buku setebal 164 halaman ini berisi cerita pengalamannya saat-saat melaksanakan ibadah haji. Ritual haji memang menjadi sumber yang tidak habis-habis ditulis. Daripada hal-hal yang serius, tatacara pelaksanaan ibadah haji dan praktiknya, sampai hal-hal ringan.


Kegiatan Rukun Islam kelima ini memang tidak dapat dipisahkan dari sejarah panjang umat Islam. Salah satu sebabnya kerana Mekah memiliki peranan penting dalam dinamika Islam dan kehidupan umat Islam termasuk di Malaysia dan Nusantara.

Sejak masa awal penyebarannya, Mekah bukan saja sebagai tempat menunaikan ibadah bahkan sumber terpenting bagi intelektualisme Islam di Nusantara Melayu. Ini telah dibuktikan dalam tulisan-tulisan sarjana Melayu seperti Azyumardi Azra (Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XV11 dan XV111). Md. Sidin Ahmad Ishak dan Mohd. Redzuan Othman (The Malays in Middle East) dan juga buku-buku tentang hubungan ulama Mekah yang dihasilkan oleh Wan Muhammad Saghir Abdullah.

“Semakin banyaknya anggota jemaah haji dan penuntut Mekah membuat terbentuknya komuniti yang disebut sebagai ‘Ashab al-Jawiyin’, yang merujuk kepada orang-orang Muslim dari Nusantara,” kata Azyumardi Azra bukunya.

Mekah memang memiliki peranan transformasi yang luar biasa bagi Nusantara tidak hanya dalam bidang keagamaan tetapi juga lapangan sosial, daya dan politik. Boleh dikatakan hampir semua yang memainkan peranan penting dalam pembaharuan dan namika intelektual serta sosial Islam Nusantara sejak abad ke-17 dan seterusnya adalah ‘didikan’ Mekah. Contohnya, pada, 1630-an, Raja Banten dan Raja Mataram mengirim utusan Mekah untuk menunaikan ibadah haji dan menuntut ilmu untuk membangunkan sebuah pemerintahan yang baik. Hal yang sama juga dilakukan oleh Sunan Gunung Jati (salah seorang Wali Songo) kepada anaknya, Hasanuddin untuk menunaikan ibadah haji, yang tertuang dalam Hikayat Hasanuddin.

Ajakan untuk ‘berhaji’ itu tertuang dalam sebuah karya berbahasa Arab-Melayu yang ditulis pada 1700-an. Begitu juga Abdullah Abdul Kadir Munsyi, yang dikcatakan pelopor sastera Melayu moden, sempat menceritakan pengalaman saat kapal layar yang membawa dirinya ‘berhaji’ dihentam ombak raksasa dan badai di Tanjung Gamri di Ceylon (Sri Lanka). Catatan perjalanan ini tertuang dalam Hikayat Abdul Kadir Munsyi pada 1854.

Snouck Hurgronje (orientalis Belanda) juga sempat memberi catatan soal banyaknya orang peribumi yang tidak kembali dari Mekah setelah menunaikan ibadah haji antara 1883-1888. Dalam catatan penulis, selain dari buku-buku ‘klasik’ tentang haji, terdapat juga buku-buku ‘moden’ tentang haji yang membanjiri pasaran seperti Haji dan Umrah (Muslim Nasution), Haji dan Umrah Seperti Rasulullah (Muhammad Nashiruddin al-Albani), 100 Tanya Jawab Seputar Haji, Umrah dan Korban (Yusuf al-Qaradawi), Rahasia Haji Mabrur (M. Mutawaali Sya’rawi).

Boleh dikatakan buku-buku ‘haji’ berada di pasaran lebih merupakan buku-buku dari Indonesia, manakala buku-buku yang diterbitkan di Malaysia lebih merupakan buku bercorak panduan dan fikah haji. Tidak begitu banyak didapati buku-buku yang bercorak wacana haji seperti yang ditulis oleh pemikir Iran, Ali Syariati dalam bukunya, Hajj, yang begitu falsafah dan sosiologikal pembahasannya.

Di samping itu terdapat juga buku yang membahas antara haji ‘spiritual’ dan haji ‘hukum’ seperti buku Haji Spiritual Bila Tidak Mungkin Melakukan Haji Hukum merupakan terjemahan dari berbahasa Arab yang ditulis Abu Hayyan al-Tauhid. PersoaIan ini timbul apabila ada ingin rnenunaikan haji buat kali kedua atau seterusnya sedangkan masih ramai lagi orang yang berhajat ‘naik haji’ tetapi tidak berkesempatan kerana masalah kuota haji. Maka buku ini ingin melihat persoalan haji dari konteks kepentingan awam, lalu memunculkan persoalan antara dikotomi ‘haji hukum’ dan ‘haji spiritual’. Dibahaskan bahawa ibadah haji kali kedua dan seterusnya hanyalah sunat hukumnya, sementara melayani kepentingan awam adalah fardu kifayah yang wajib dipikul bersama.

Dalam konteks ‘spiritual’ wacana haji, penulis tertarik pada sebuah buku bertajuk Adversity Spiritual Quotient (SQ) for Haji, yang ditulis oleh teman penulis, Haidar Bagir dan C. Ramli Bihar Anwar. Haidar Bagir adalah pengasas dan pengarah urusan Mizan, sebuah syarikat penerbitan buku-buku Islam terbesar di Indonesia yang turut menerbitkan buku-buku panduan ‘mudah’ naik haji seperti Cara Mudah Naik Haji, Buku Panduan untuk Calon Haji dan Umrah: Sejak Persiapan di Tanah Air hingga Kepulangan dari Tanah Suci.

Melalui bukunya, Haidar mengembangkan kaedah Adversary Spiritual Quotient (ASQ), hasil penemuan oleh Paul C. Stoltz dalam membahas wacana haji. Buku ini secara jitu menjawab ibadah haji adalah sarana pendakian ‘spiritual’ yang memerlukan upaya pencerdasan dan penyedaran rohani yang tinggi. Oleh itu seharusnya hasil ibadah haji harus ‘lurus’ berbanding keadaan sebenar masyarakat. Ertinya jika jutaan penduduk yang sudah ‘naik haji’ dan ibadahnya diterima, tentu keadaan sosial keagamaan masyarakat juga meningkat.

Bila tidak, boleh dikatakan ada hal atau bahagian tertentu yang tidak kena pada tempatnya. Untuk itu, buku ini mengajak kita mengasah kecerdasan ‘spiritual’ sebelum kita menunaikan haji. Hal ini penting kerana ritual haji merupakan rangkaian pendakian ‘spiritual’ yang berliku. Kesalahan yang kecil dan kesalahan praktikal akan terlihat pada ‘kegagalan’ spiritual haji.

Merujuk pada teori ASQ, haji sepenuhnya tidak mampu dilepaskan daripada keutuhan rangkaian Rukun Islam yang lain, ibarat tangga bertingkat, kelima-lima Rukun Islam (syahadah, solat, zakat, puasa dan haji) adalah urutan yang kukuh dan berkesinambungan. Kesemuanya saling menyentuh dan saling melengkapi.

Dari situ, lahirlah kemudian empat ragam watak ketakwaan. Pertama, kepekaan hati (buah dari penghayatan syahadah). Kedua pemeliharaan nilai-nilai luhur (hasil dari kekhusyukan solat). Ketiga, kedermawanan (kesan nyata ibadah zakat). Keempat, kesabaran (kesan positif puasa). Empat watak atau karakter ketakwaan ini yang menjadi urat nadi dan muatan ‘makna’ dari ibadah haji.

Tapak demi tapak ibadah ‘ritual’ di atas menjelma menjadi rangkaian ‘rutin’ pendakian yang tidak dapat dipisahkan. Apabila jalan ini dilalui dengan baik nescaya seseorang akan mendapati haji sebagai ‘pengembaraan fizikal’ dan ‘pengembaraan rohani’ yang mengesankan menuju ke ‘Rumah Allah’. Di titik itulah kemabruran haji diuji dengan sejati.

æ Mastika. September 2012.  

0 comments