Gila! Gila! Gila! Duit! Duit! Duit!

Seperti diceritakan oleh Pengerusi Hasanah Travel &Tours Sdn. Bhd. (019-308 0385), Haji Akashab bin Hussain, 61, kepada wartawan eksekutif Mastika, Kairul Anwar Yusop.

Ibadah haji yang pernah saya laksanakan dahulu menyimpan pelbagai kisah untuk dikongsi bersama. Bagi saya kisah ini banyak memberi pengajaran dan pedoman kepada kita yang masih hidup. Pada tahun 1972, saya menjadi tetamu Allah dan berpeluang menunaikan ibadah haji. Ketika itu, rombongan kami seramai 400 jemaah termasuk lelaki dan wanita, merupakan jemaah pertama dari Malaysia ke Tanah Suci menggunakan kapal terbang. Sebelum itu, semua jemaah yang pergi haji menggunakan kapal laut. Kami berlepas dari Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah, Subang ke Jeddah. Penerbangan kami selamat mendarat di Jeddah dan kami bermalam sehari di sana. Esoknya barulah jemaah berangkat ke Mekah menggunakan bas. Sebaik sampai di sempadan Mekah, sesuatu yang tak diduga terjadi. Seorang jemaah lelaki bernama Razak tiba-tiba meracau dan terlolong-lolong. Tidak lama selepas itu, Razak pengsan. Saya dan beberapa jemaah lain yang melihat kejadian itu membantu Razak. Saudaranya bernama Hamdan turut sama. Tidak lama kemudian, pihak pengurusan telah membawa kembali Razak ke sebuah hospital di Jeddah.

Kami pula meneruskan perjalanan ke Mekah. Bagaimana keadaan Razak dan apakah penyakitnya tiada siapa yang tahu. Peliknya semasa kami berbual-bual dalam kapal terbang, Razak yang berusia 40-an sihat walafiat. Razak yang ditemani Hamdan merupakan kakitangan kerajaan dan berjawatan sebagai pegawai tanah di sebuah negeri di selatan tanah air. Setelah hampir seminggu di Mekah, saya berpeluang berbual-bual dengan Hamdan ketika waktu makan. “Macam mana keadaan Razak. Sakit lagikah. Di mana dia sekarang?”

“Razak ada di Jeddah. Dia tak boleh masuk Mekah,” beritahu Hamdan.
“Tak boleh masuk Mekah?” soal saya ingin kepastian. “Memang tak boleh!” jawab Hamdan.

Menurut Hamdan, setiap kali Razak sampai saja di sempadan Mekah dia akan jatuh pengsan. Begitulah keadaan Razak setiap kali hendak ke Mekah. “Tapi bila dibawa balik ke Jeddah, sihat pulak. Tak ada apa-apa penyakit,” jelas Hamdan. Saya yang mendengar cerita itu tergamam. Kenapa jadi begitu? Berdasarkan cerita Hamdan, apa yang berlaku mungkin disebabkan kesilapan Razak dulu. Razak yang bekerja sebagai pegawai tanah, sering mengambil rasuah semasa meluluskan sesuatu permohonan.

“Mungkin duit dia datang ke Mekah ini pun guna duit rasuah. Kalau bukan semua, sebahagian. Ada duit tak berkat. Jadi Allah tak benarkan Razak masuk ke Tanah Suci ni,” sambung Hamdan lagi sedih. Benar, selepas selesai ibadah haji kami kembali ke Jeddah untuk pulang ke tanah air. Di sana barulah kami bertemu semula dengan Razak. Keadaannya sihat walafiat. Tiada langsung tanda-tanda dia sakit. Bila berbual-bual Razak ketawa berdekah-dekah. Razak mengakui dia langsung tidak berpeluang menjejakkan kaki ke Tanah Suci apatah lagi menunaikan Rukun Islam kelima itu. Razak hanya menghabiskan masa di Jeddah menunggu kepulangan kami.

Begitulah Allah memperlihatkan kekuasaannya memelihara Tanah Suci. Kisah Razak itu mengingatkan saya kepada Mak cik KaIsom, seorang penjual kain di kampung saya yang turut serta dalam rotnbongan haji pada tahun yang sama. Semasa di Mekah, Mak cik KaIsom yang umurnya lingkungan 50-an, tiba-tiba jatuh sakit. Mak cik KaIsom jadi macam orang hilang akal dan sering meracau-racau. Bukan setakai itu saja, fikiran Mak cik KaIsom juga bertukar seperti orang tua nyanyuk. Semasa di Mekah, Mak cik Kalsom juga kerap terkencing dan terberak di dalam kain ihramnya. Habis kain ihramnya kotor akibat terkena air kencing atau najisnya. Maklumlah ketika itu sekitar Kaabah belum dipasang marmar lagi. Lantainya hanya pasir. Jadi melekatlah segala jenis kotoran pada ihramnya. Oleh kerana saya orang muda dan kenal Mak cik Kalsom, saya telah diarahkan jemaah lain untuk menjaganya. Saya perhatikan sikap Mak cik Kalsom pelik.

Setahu saya ketika di kampung dulu, Mak cik Kalsom sihat sahaja. Tak pernah dengar dia sakit begitu. Fikirannya juga waras. Semasa di kampung semua orang kenal Mak cik Kalsom selalu jual kain. Hampir setiap hari dia berkunjung ke rumah orang kampung jual pelbagai jenis kain. Mak cik Kalsom memang sihat. Peliknya mengapa sehari selepas berada di Mekah, Mak cik Kalsom menunjukkan sikap peliknya. Kali ini duit yang tersimpan di dalam uncang yang dibawanya ditabur-tabur ke tanah.

Pantang ada duit di tangannya habis semua dibuang. Setiap kali Mak cik Kalsom buang duit, sayalah tukang kutip. Bila saya kira, memang banyak. Lebih kurang seribu ringgit lebih. Kelakuan Mak cik Kalsom terus-menerus begitu sehinggalah orang tua itu tidak dapat menyempurnakan ibadahnya. Kelakuan peliknya menabur duit berterusan hinggalah kami semua pulang ke tanah air. Peliknya, apabila berada di tanah air, perangai Mak cik Kalsom kembali elok. Mak cik Kalsom tidak lagi nyanyuk, buang najis dalam kain atau tabur duit seperti di Mekah. Bila saya fikir-fikirkan, barulah saya faham. Mungkin benarlah apa yang diperkatakan beberapa jemaah yang kenal dengan Mak cik Kalsom. Kata mereka, Mak cik Kalsom jadi begitu mungkin berpunca dari duit yang digunakannya untuk ke Mekah. Memang benar Mak cik Kalsom cari rezeki menjual kain. Tapi caranya salah.

Contohnya, harga kain berharga RM10. Sekiranya orang kampung beli secara tunai, harganya lebih kurang RM12. Untungnya cuma dua ringgit. Tapi, jika berhutang, harga kain itu akan jadi berlipat kali ganda. Biasalah, orang kampung mana ada duit. Suka berhutang. Jadi kesempatan itu digunakan Mak cik Kalsom untuk mengaut keuntungan lebih. Jika orang kampung minta bayar tiga kali, harganya dua kali ganda. Jadi dalam hasil jualan kain Mak cik Kalsom itu ada unsur riba. Duit itu tak berkat. Sebab itulah ketika di Mekah, Mak cik Kalsom jadi gila dan sering buang duit merata-rata.

Selain dua kisah tadi, kisah terakhir yang hendak saya ceritakan ini berIaku ketika ibadah haji pada tahun yang sama. Kali ini akibat berlaku curang, seorang isteri telah jadi gila dan meninggal dunia. Wanita ini ke Tanah Suci tanpa ditemani mahramnya. Semasa di Mekah, wanita ini jadi perhatian pak Arab. Maklumlah wanita ini berdarah kacukan Arab. Wajahnya iras wanita Arab, cantik, kulit putih melepak dan namanya juga Syarifah. Jadi memang berkenanlah pak Arab ini. Selama di sana boleh dikatakan setiap hari bersilih ganti pak Arab datang mengambilnya. Hari ini orang lain, esok orang lain. Ke mana mereka pergi dan apa mereka buat tiada siapa yang tahu. Saya mendapat tahu wanita ini menjalinkan hubungan dengan pak Arab. Sejauh mana kecurangan wanita ini menduakan suaminya tidak pula saya tahu.

Dengan takdir Allah, semasa hendak melakukan wukuf di Padang Arafah, wanita ini tiba-tiba meracau dan hilang ingatan. Keadaannya berterusan sehinggalah kami semua pulang ke tanah air. Tiga tahun berlalu, saya berjumpa dengan adik wanita ini ketika pulang ke kampung. “Macam mana kakak. Dah sihat?” soal saya. “Sejak balik dari Mekah penyakit kakak tak sembuh-sembuh. Kakak baru meninggal dunia,” beritahu adiknya pada saya. Saya yang mendengar kisah sedih itu hanya mampu mengucap panjang. Mungkin itu balasan Allah di dunia buatnya. Pesan saya kepada jemaah yang hendak ke Mekah persiapkanlah diri, jagalah kelakuan semasa di sana. Gunakanlah duit dari hasil yang halal dan diredhai Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa saja yang kita kerjakan di dunia ini.

- Mastika Disember 2010

0 comments