Pembinaan asas Masjid Nabawi
adalah daripada Nabi Muhammad SAW. Bercerita mengenai sejarah pembinaannya,
Mudir Maahad Dakwah Wa Irsyad Mohd AI-Fateh, Ustaz Mohd Uda Kassim berkata
ketika Nabi Muhammad SAW tiba di Madinah al-Munawwarah, Baginda melihat tiada
tempat untuk orang Islam beribadat.
“Antara tujuan Nabi Muhammad SAW
berhijrah adalah membina masjid kerana tiada masjid di Makkah ketika itu.
Apabila Makkah tiada masjid, bagaimana Nabi hendak mendidik para Sahabat?
Dengan kuasa politik yang ada, Nabi Muhammad SAW terus membina masjid tersebut
sebaik tiba di Madinah,” jelas beliau yang juga merupakan pendakwah bebas.
Masjid Nabawi terus menerima
penambah baikkan daripada hanya dibangunkan menggunakan pelepah-pelepah kurma, kini
cantik seiring penambahan umat Islam.
Menurutnya, tanah bagi tapak
masjid tersebut dibeli daripada penduduk Madinah dan di situ juga terdapatnya
pohon-pohon kurma, kubur-kubur kaum Musyrikin dan tempat-tempat penyembahan.
Ketika mengambil alih tanah
tersebut, pohon-pohon kurma ditebang
manakala kubur-kubur kaum Musyrikin digali dan dikebumikan di tempat lain.
Tempat-tempat penyembahan pula dibersihkan.
“Kemudian, terbinalah Masjid
Nabawi seluas tujuh hasta kerana pada masa itu jumlah orang Islam tidak begitu
ramai. Ketika itu, Nabi Muhammad SAW sekadar menggunakan batang-batang daripada
pohon kurma untuk dijadikan tiang utama dan atapnya diambil daripada
pelepah-pelepah kurma. Lantainya pula hanyalah pasir yang diletakkan tikar
ketika bersembahyang,” ujarnya.
Pada tahun ketujuh Hijrah, orang
Islam mula bertambah kerana rombongan-rombongan daripada orang Kristian dan
Yahudi datang ke Madinah untuk mempelajari Islam.
Ketika itu, sambutan terhadap
Islam begitu hebat dan pertambahan penduduk semakin meningkat. Jadi, Nabi
Muhammad SAW mengambil keputusan untuk memperluaskan lagi masjid tersebut sesuai
dengan pertambahan umat Islam di Madinah ketika itu.
Bermulanya Usaha Penambahbaikkan
Ketika Nabi Muhammad SAW wafat,
keluasan Masjid Nabawi sudah menjangkau 70 hasta. Kemudian, pada zaman
pemerintahan Sayidina Abu Bakar, beliau tidak melakukan apa-apa projek
pembesaran masjid tersebut kerana beliau berdepan dengan masalah orang Islam
yang murtad dan banyak lagi masalah-masalah dalaman.
Selain itu, ia juga dikenali
sebagai zaman fitnah dan kemudian disibukkan pula dengan kerja-kerja
peperangan. Oleh sebab masalah-masalah tersebut, Sayidina Abu Bakar tidak dapat
menumpukan pada pembesaran Masjid Nabawi. Mungkin juga binaannya masih lagi
elok,” katanya.
Pembesaran bermula pada zaman
Sayidina Umar bin al-Khattab. Pada zaman ini, empayar Islam mula meluas lagi
apabila ramai orang Iran memeluk Islam. Ujar Ustaz Mohd Uda lagi, Sayidina Umar
mula membeli batu-batu daripada Iran dan Ethiopia untuk menambah baik Masjid
Nabawi.
“Sayidina Umar adalah orang
pertama yang membeli batu-batu untuk membina Masjid Nabawi. Sejak itu, dinding
Masjid Nabawi sudah mula berbatu dan berukir. Boleh dikatakan, setiap kerajaan
Islam yang memerintah selepas itu melakukan projek-projek pembesaran Masjid
Nabawi,” ujarnya.
Kubah Hijau
Usaha-usaha memperbesar dan
mencantikkan Masjid Nabawi ini berlanjutan sehingga ke era pemerintahan
kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abbasiyah. Seiring dengan peningkatan
pengetahuan terhadap seni bina, kubah mula dibina pada zaman pemerintahan
kerajaan Mamalik. Ustaz Mohd Uda berkata, pada peringkat permulaan, ia dibina
menggunakan jerami-jerami gandum yang ditumbuk dan dicampur bersama tanah liat.
“Ketika awal Rasulullah SAW membina
Masjid Nabawi, kubah tidak dibangunkan. Ia mula dibangunkan oleh kerajaan
Mamalik untuk melindungi makam Rasulullah SAW daripada terkena hujan dan panas,”
jelasnya.
Sesuai dengan perubahan
pemodenan, kubah mula digantikan dengan simen dan akhirnya dicat pada zaman
Uthmaniyah. Semenjak itulah, terbinanya kubah yang berwarna hijau seperti yang
dilihat sekarang. Sehingga kini, usaha-usaha pembesaran masih diteruskan oleh
kerajaan Saudi. Pembesaran demi pembesaran yang dilakukan oleh
kerajaan-kerajaan memerintah akhirnya membawa kebaikan kepada Masjid Nabawi.
“Hikmah apabila bertukar-tukar
kerajaan ialah apabila masing-masing cuba menampakkan kepada umat Islam bahawa
mereka boleh mengurus masjid tersebut dengan balk. la memberi kebaikan kepada
masjid sendiri,” ujarnya.
- Majalah Anis Januari 2013
0 comments