Memenuhi Spektrum Berbeza Jemaah Umrah


 
Oleh MOHD. RADZI MOHD. ZIN

FIRMAN Allah SWT yang bermaksud:
Dan serukanlah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang ke (rumah Tuhan)mu dengan berjalan kaki, dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai jalan (dan ceruk rantau) yang jauh. (al-Haj: 27)

وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ (٢٧)

Dan sempurnakanlah ibadat haji dan umrah kerana Allah...(al-Baqarah: 196)

وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ

“Apa nak buat ni, tarikh berangkat umrah dah dekat, tapi visa dan tiket masih belum dapat lagi”.

“Menyesal aku pergi dengan syarikat ..... Bayar mahal tetapi perkhidmatannya lembap”.

“Apa la, kena tunggu lama sebelum naik baik dari airport Jeddah ke Madinah”.

Ketiga-tiga senario di atas adalah antara rungutan para jemaah umrah. Yang pasti, sebahagian besar rungutan adalah berkaitan perkhidmatan yang ditawarkan oleh syarikat pengendali umrah (PU) di negara kita.

Paling menyedihkan apabila ada pihak yang tergamak mengambil kesempatan menipu bakal jemaah umrah melalui pelbagai cara. Antara yang paling lumrah adalah menawarkan pakej umrah pada harga diskaun yang luar biasa contohnya RM3,000 untuk pakej umrah 12 hari 10 malam.

Sedangkan, akal yang waras akan menolak tawaran tersebut apabila kita mengkaji harga tiket penerbangan dan kos pengendalian darat di Tanah Suci.

Dianggarkan bilangan jemaah umrah Malaysia tahun ini mencecah angka 100,000 orang berbanding 80,000 tahun lalu.

Kemajuan dan pembangunan pesat termasuk di sekitar kawasan Mekah membawa kepada peningkatan permintaan kepada perkhidmatan yang mempunyai nilai tambah kepada para jemaah.

Namun, bukan semua masalah atau halangan yang wujud itu di dalam bidang kuasa PU. Contohnya, perubahan tempat mendarat dari Lapangan Terbang Antarabangsa King Abdul Aziz ke terminal khas haji. Demikian juga dengan urusan pengeluaran visa yang kuasa mutlaknya adalah pada kerajaan Arab Saudi.

Selain itu, bilangan jemaah umrah dari Malaysia yang meningkat saban tahun memerlukan PU memikirkan aturcara berbeza bagi mereka yang mengerjakan ibadat tersebut lebih daripada sekali.

Hal sebegini adalah antara isu yang mendapat perhatian lebih 300 peserta Seminar Pemantapan Pengurusan Umrah 1432H/2011 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), baru-baru ini.

Seminar bertemakan ‘Pengurusan Umrah Gemilang, Umrah Terbilang’ itu dianjurkan oleh Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), Jabatan Perdana Menteri (JPM) dengan kerjasama Persatuan Ejen-ejen Pelancongan dan Pengembaraan Bumiputera Malaysia (BUMITRA).

Ia dirasmikan oleh Timbalan Menteri JPM, Senator Datuk Dr. Mashitah Ibrahim. Sebahagian besar peserta adalah dalam kalangan operator PU dan agensi yang berkaitan dari seluruh negara.

Mashitah kemudiannya turut melancarkan i-portal umrah. Ia bagi memberi maklumat kepada bakal jemaah umrah sebagai panduan mereka memilih agensi pengelola yang tepat bagi menguruskan perjalanan umrah mereka.

Timbalan Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Datuk Dr. Omar Osman dalam kertas kerjanya mengetengahkan empat perkara dalam usaha memantapkan pengurusan umrah.

Perkara itu adalah strategi pengurusan perniagaan, pemasaran produk, segmentasi pelanggan dan inovasi terhadap proses.

Dalam aspek strategi pengurusan perniagaan, katanya, PU perlu membangunkan polisi, piawaian, prosedur dan rancangan bagi mencapai objektif yang dirangka.

Contohnya, kos penginapan yang melambung terutamanya di sekitar Masjidil Haram sejak kebelakangan ini memerlukan kepada prosedur yang anjal.

Sebabnya, kata beliau, adakalanya perjanjian tempahan bilik hotel tidak dipatuhi oleh ejen hotel atau pihak hotel sehingga berlakunya tempahan bertindan.

“Sebuah syarikat yang mempunyai sistem pengurusan yang baik akan mempunyai polisi, piawaian dan prosedur yang sesuai pada waktu tersebut untuk memastikan imej perkhidmatan berkualiti tinggi yang dibina selama ini boleh dikekalkan,” katanya.

Omar membentangkan kertas kerja ‘Strategi Pengurusan Perniagaan: Aplikasi inovasi dalam urusan umrah dan hubungan serantau’.

Beliau turut mencadangkan agar PU mewujudkan segmentasi pelanggan untuk memahami kehendak para jemaah seterusnya memenuhi kepuasan mereka di semua segmen yang ditawarkan.

Katanya, ada kemungkinan selepas memecahkan peserta umrah kepada segmen tertentu, syarikat PU memutuskan untuk membuat rombongan yang berlainan bagi setiap segmen pelanggan mereka.

“Contohnya, ‘kumpulan masjid’ untuk mereka yang hanya mahu berulang-alik ke Masjidil Haram sepanjang di Mekah, ‘kumpulan ziarah’ bagi yang gemar melawat selain beriktikaf di Masjidil Haram dan ‘kumpulan membeli-belah’ untuk yang selain ke masjid, juga berminat membeli belah,” jelasnya.

Turut diadakan, forum yang disertai oleh tiga ahli panel iaitu Presiden BUMITRA, Ayub Hassan, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Polis Diraja Malaysia, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan dan Pengarah Unit Perlindungan Pengguna, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Abdul Rosik Yakub.

Sumber: Utusan Malaysia. Selasa. 21/6/2011.

0 comments