Amalan Terbaik 5


Hadith 5: Tasbih, Tahmid dan Takbir selepas solat.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ، قَالَ: جَاءَ الْفُقَرَاءُ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالُوا: ذَهَبَ أَهْلُ الدُّثُورِ مِنَ الأَمْوَالِ بِالدَّرَجَاتِ الْعُلا وَالنَّعِيمِ الْمُقِيمِ، يُصَلُّونَ كَمَا نُصَلِّي وَيَصُومُونَ كَمَا نَصُومُ، وَلَهُمْ فَضْلٌ مِنْ أَمْوَالٍ يَحُجُّونَ بِهَا وَيَعْتَمِرُونَ وَيُجَاهِدُونَ وَيَتَصَدَّقُونَ، قَالَ: أَلا أُحَدِّثُكُمْ بِأَمْرٍ إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ أَدْرَكْتُمْ مَنْ سَبَقَكُمْ وَلَمْ يُدْرِكْكُمْ أَحَدٌ بَعْدَكُمْ وَكُنْتُمْ خَيْرَ مَنْ أَنْتُمْ بَيْنَ ظَهْرَانَيْهِ، إِلا مَنْ عَمِلَ مِثْلَهُ تُسَبِّحُونَ وَتَحْمَدُونَ وَتُكَبِّرُونَ خَلْفَ كُلِّ صَلاةٍ ثَلاثًا وَثَلاثِينَ، فَاخْتَلَفْنَا بَيْنَنَا، فَقَالَ: بَعْضُنَا نُسَبِّحُ ثَلاثًا وَثَلاثِينَ وَنَحْمَدُ ثَلاثًا وَثَلاثِينَ وَنُكَبِّرُ أَرْبَعًا وَثَلاثِينَ، فَرَجَعْتُ إِلَيْهِ، فَقَالَ: تَقُولُ سُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ ِللهِ وَاللهُ أَكْبَرُ حَتَّى يَكُونَ مِنْهُنَّ كُلِّهِنَّ ثَلاثًا وَثَلاثِينَ.
 [البخاري]

Ertinya: Abu Hurairah r.a berkata: Pernah datang para fuqoro’ kepada Nabi SAW seraya berkata: Orang-orang kaya dengan harta benda mereka itu, mereka mendapat kedudukan yang tinggi, juga kenikmatan yang abadi. Kerana mereka melaksanakan solat seperti juga kami melaksanakan solat. Mereka berpuasa sebagaimana kami juga berpuasa. Namun mereka memiliki kelebihan disebabkan harta mereka sehingga mereka dapat menunaikan ibadah haji dengan harta tersebut juga dapat melaksnakan umrah bahkan dapat berjihad dan bersedekah.

Maka Baginda SAW pun bersabda: Mahukah aku sampaikan kepada kamu sesuatu yang apabila kamu ambil (sebagai amal ibadah) maka kamu akan dapat melampaui (darjat) orang-orang yang sudah mengalahkan kamu itu (yang kaya tadi) dan tidak akan ada yang dapat mengalahkan kamu dengan amal ini sehingga kamu menjadi yang terbaik diantara kamu dan di tengah-tengah mereka kecuali bila ada orang yang mengerjakan seperti yang kamu amalkan ini. Iaitu kamu membaca tasbih (SubhaanaLlah), membaca tahmid (AlhamduliLlah) dan membaca takbir (Allahu Akbar) setiap selepas solat sebanyak 33X.

Kemudian setelah itu diantara kami terdapat perbedaan pendapat. Ada diantara kami yang berkata: Kita bertasbih 33X, lalu bertahmid 33X, lalu bertakbir 43X. Kemudian aku kembali menemui Rasul SAW.

Baginda SAW bersabda: Bacalah Subhaanallah Walhamdulillah Wallahu Akbar hingga semuanya berjumlah 33X.
[HR Bukhari]

Dalam Kitab Fathul Bari - Ibn Hajar menyebut fuqoro’ itu ialah Abu Dzar al-Ghiffari, Abu Darda’, Abu Hurairah dan Zaid bin Tsabit. Dalam Hadith yang lain menyebut 4 kalimah paling disukai Allah iaitu:

عَنْ سَمُرَةَ بْنِ جُنْدَبٍ، قال: قال رسول اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَحَبُّ الْكَلامِ إِلَى اللهِ أَرْبَعٌ، سُبْحَانَ اللهِ، وَالْحَمْدُ للهِ ، وَلا إِلَهَ إِلا اللهُ، وَاللهُ أَكْبَرُ، لا يَضُرُّكَ بِأَيِّهِنَّ بَدَأْتَ، وَلا تُسَمِّيَنَّ غُلامَكَ يَسَارًا، وَلا رَبَاحًا، وَلا نَجِيحًا، وَلا أَفْلَح فَإِنَّكَ تَقُولُ أَثَمَّ هُوَ فَلا يَكُونُ، فَيَقُولُ لا إِنَّمَا هُنَّ أَرْبَعٌ، فَلا تَزِيدُنَّ عَلَيَّ.
[مسلم]

Ertinya: Dari Samurah bin Jundab; Rasulullah SAW bersabda:

Ada empat ucapan yang paling disukai Allah SWT: 1) Subhanallah, 2) Alhamdulillah, 3) La ilaha illallah, 3) Allahu Akbar. Tidak berdosa bagimu dengan mana saja kamu mulai.

Selain itu janganlah kamu memberi nama anakmu dengan nama; Yasar, Rabah, Najih, atau Aflah. Kerana jika kamu bertanya: Apakah memang demikian (keadaanmu sesuai dengan namamu) dan ternyata tidak seperti itu, maka ia akan menjawab: Tidak.

Hanya empat itulah kalimat yang saya dengar maka janganlah sekali-kali kamu menambahkannya atas namaku.
[HR Muslim]

Bermaksud tiada kesalahan nak mula Takbir dahulu baru Tasbih atau memulai Tahmid dahulu baru Tasbih. Akan tetapi Ibn Hajar dalam Fathul Bari menyebut bahawa afdhal memulai dengan Tasbih kemudian baru Tahmid, Takbir dan diakhiri Tahlil.