Soalan:
Kita telah
maklum bahawa orang yang diwajibkan melaksanakan ibadat haji ialah orang yang
mampu. Persoalannya, apakah yang dimaksudkan dengan “mampu”?
Jawapan:
MUKADIMAH: Terlalu
banyak isu haji yang dibincangkan dan dimuzakarahkan dari tahun ke tahun,
termasuk usaha yang telah dilakukan begitu lama oleh Lembaga Tabung Haji
Malaysia (LUTH). Ini menunjukkan betapa penting dan mustahaknya bagi bakal
jemaah haji dan umrah memahami selok-belok hukum dan permasalahan ibadat haji
dan umrah.
Kemampuan dalam
bahasa Arab adalah istita’ah. Manakala menurut istilah, ia bermaksud mampu melaksanakan
ibadat haji sama ada secara langsung atau tidak. Ibadah haji dan umrah hanya
wajib bagi orang yang berupaya dan berkemampuan. Ini berdasarkan firman Allah
s.w.t. dalam surah Ali ‘Imran ayat 97 yang bermaksud: “Dan Allah mewajibkan
manusia mengerjakan ibadat haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang
mampu sampai kepada-Nya.” Begitu juga skop istita’ah itu sendiri, adakalanya
melibatkan kenderaan yang menyampaikan seseorang ke Makkah dan juga mempunyai
bekalan.
Soalan:
Adakah itu
sahaja atau boleh dilebarkan lagi perbincangannya kepada yang lain, seperti
sakit dan lain-lain lagi?
Jawapan:
Terdapat dua
pandangan:
1
Imam al-Syafi’i dan selainnya menganggap keuzuran yang menggugurkan haji,
sekalipun dia mengambil sedikit sahaja.
2
Di sisi mazhab Maliki, tidak dianggap keuzuran kecuali diambil berulang kali.
Dalam buku Istita’ah; Pengertian syarat dan permasalahan hukum menyatakan
tentang perjalanan yang aman sama ada nyawa dan harta benda. Sekiranya berasa
bimbang terhadap dirinya daripada penyamun, perompak, wabak penyakit dan harta,
maka dia termasuk orang yang tidak mempunyai istita'ah. Ini bertepatan dengan
kaedah yang bermaksud: “Bahawa setiap tindakan yang membawa kerosakan atau yang
menolak kemaslahatan, maka ia ditegah.”
Soalan:
Sekiranya kita
bimbang keselamatan tidak terjamin tetapi hanya melalui sangkaan, adakah itu
mencukupi?
Jawapan:
Dr. Wahbah
al-Zuhaili berkata: “Keselamatan bermaksud keselamatan nyawa, harta orang yang
mengerjakan haji itu sepanjang jalan, yang akan dilalui dan tempat yang
sepatutnya diziarahi, walaupun hanya secara berat sangka (zanni)." Secara
ringkasnya, ia bermaksud keselamatan pada keseluruhannya. Jika seseorang itu
berasa tidak selamat atau bimbang terhadap keselamatan nyawanya, isterinya atau
hartanya kerana ada binatang buas, musuh, perompak atau penyamun (yang menunggu
mereka) dan jalan-jalan lain yang selamat tidak ada, maka pada ketika itu, haji
tidak wajib atasnya kerana bencana dan ancaman tersebut.
Soalan:
Apakah yang
dimaksudkan dengan kesihatan? Adakah orang yang sudah tua wajib mengerjakan
haji?
Jawapan:
Dr. Usamah bin
Ibrahim Filali dalam kertas kerjanya yang bertajuk - Istita’ah fi al-Haj wa
al-Mutaghayyirat al-Mu’asirah berkata: “Ulama yang thiqah telah menekuni isu
ini dengan berijtihad, ia mengandungi mukalaf yang sihat tubuh badan:
Jika lemah
dengan sebab tua atau sakit, yang tiada peluang untuk sembuh, hendaklah dia
mewakilkan kepada orang lain untuk melakukan haji untuknya.
Dalam mazhab
Hanafi, haji tidak wajib bagi mereka yang sakit, tidak berupaya, lumpuh, mati
sebelah tubuh dan orang buta walaupun ada pemandu. Begitu juga orang tua yang
tidak boleh duduk tetap di atas kenderaan, orang yang terkurung dan ditahan
oleh penguasa yang zalim daripada melakukan haji. Ini kerana Allah s.w.t.
meletakkan kemampuan sebagai syarat diwajibkan haji, yang bermaksud kemampuan
memikul segala tanggungjawab, iaitu mempunyai segala punca dan kemudahan yang
balk dan sempurna, yang boleh menyampaikannya ke sana.
Soalan:
Adakah pesakit
buah pinggang diwajibkan menunaikan haji?
Jawapan:
Hal ini masih
lagi dalam perbincangan istita’ah. Imam al-Nawawi rhm. dalam kitabnya, al-Idah
menyebut, “Istita’ah yang terhasil daripada orang lain sebenarnya dikira lemah
berbanding melakukan haji dengan dirinya sendiri dengan sebab kematian, sakit
tua atau sakit yang tidak ada harapan sembuh, atau yang amat tua sehingga tidak
mampu tetap atas tunggangan (kenderaan) kecuali dalam keadaan yang sukar. Yang
lemah seperti ini masih hidup dinamakan dengan ma’dub (معضوب)”.
Keputusan
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali ke-84 telah memutuskan bahawa:
1
Pesakit yang menghidap penyakit kronik, yang tidak ada harapan untuk sembuh
seperti pesakit buah pinggang yang menjalani rawatan hemodialisis dan
seumpamanya, tidak wajib menunaikan ibadah haji.
2
Pesakit kronik wajib melaksanakan ibadah haji sekiranya berkemampuan dari sudut
kewangan.
3
Sekiranya telah sembuh daripada sakit kronik, individu tersebut wajib
menunaikan haji jika berkemampuan.
Semoga Allah
s.w.t. kurniakan kepada kita pengetahuan dan ilmu berkaitan ibadat haji ini
yang membawa kepada kita menggapai haji yang mabrur, amin.
Ö
Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri Lulusan ljazah Syariah di Universiti Islam
Madinah. Berpeluang belajar secara tafaqqi dengan beberapa prang ulama besar di
Madinah, kemudian melanjutkan pengajian peringkat Sarjana di Syria dan PhD di
Universiti Sains Malaysia (Syariah). Berpengalaman sebagai ahli Jawatankuasa Fatwa
Negeri Sembilan dan Terengganu dan Pengerusi Majlis Syariah Bank Pertanian
Malaysia (sejak 2006).
è
al-Ustaz Isu No 2.
2 comments