JAWHAR PERLU KERJASAMA BERI KESEDARAN ELAK JADI MANGSA
INDUSTRI
pelancongan Muslim khususnya pakej haji dan umrah di negara ini semakin
berkembang dan dianggarkan bilangan yang menunaikan umrah meningkat saban
tahun. Tahun lalu saja mencecah hampir 90,000 orang. Peningkatan itu didorong
kekuatan kewangan umat Islam, selain mendapati menunaikan haji kecil juga wajib
yang mampu. Lantaran pasaran luas, tidak hairanlah ribuan agensi pelancongan
dan pengembaraan yang berdaftar atau tidak dengan Kementerian Pelancongan serta
persatuan pelancongan berebut mencari pelanggan dengan menawarkan pakej menarik
yang ada antaranya tidak masuk akal.
Ini termasuk
syarikat pelancongan Bumiputera dan bukan Bumiputera yang berlumba mencari
pelanggan, termasuk melantik wakil di ceruk kampung bagi mengumpul jemaah
dengan menjanjikan tawaran 10 orang mendaftar akan menerima satu pakej umrah
percuma. Tiada satu akta pun menegah syarikat termasuk bukan Bumiputera yang
berdaftar dengan kementerian membabitkan diri dalam pengendalian pakej umrah,
walaupun mereka tidak mempunyai pengalaman dan pengetahuan dalam bidang itu.
Mereka boleh
menjalankan aktiviti perniagaan, hatta membuat tempahan penginapan terus ke
Makkah dan Madinah, menguruskan tiket kapal terbang, melantik mutawif bagi
mengurus aktiviti perjalanan umrah atau pun mendapatkan visa umrah daripada
syarikat dilantik Kedutaan Arab Saudi.
Masalah hanya
timbul apabila jemaah ditipu ejen atau syarikat pelancongan sehingga tidak
sempat menjejakkan kaki ke Tanah Suci walaupun sudah membayar pakej ribuan
ringgit, kalau tiba di sana pula, janji manis yang ditaburkan indah khabar
daripada rupa. Jemaah sedar cabaran menunaikan ibadah ini menuntut kesabaran
tinggi dan berhadapan risiko jika membuat tempahan dengan syarikat yang tidak
diketahui latar belakang terutama kepada mereka yang tidak ada pengalaman dan
pertama kali ke Tanah Suci.
Berikutan tiada
entiti yang memantau perkembangan ini, maka berlaku pelbagai amalan tidak
profesional di kalangan pengamal industri ini termasuk mengutip wang daripada
pelanggan tanpa lesen atau kemudahan yang ditawarkan tidak sama seperti diiklan
dalam pakej.
Kepada siapa
mereka harus mengadu nasib walaupun sudah mengambil tindakan berhati-hati.
Untuk mengadu kepada Lembaga Tabung Haji, agensi itu hanya melaksana pakej haji
manakala umrah pula hanya mereka yang mengambil pakej daripada anak syarikat
Tabung Haji, (TH Travel & Services) dilayan.
Jabatan Wakaf,
Zakat dan Haji (JAWHAR), Jabatan Perdana Menteri, yang diberi kuasa mengambil
tindakan terhadap ejen atau syarikat ingkar pakej pelancongan umrah juga tidak
dapat berbuat apa-apa. Dengan tidak sampai lima kakitangan, kuasa mereka agak
terbatas untuk menyiasat dan mengambil tindakan melainkan menunggu aduan mangsa
yang tidak berpuas hati atau tertipu.
Malangnya, tidak
ramai tahu fungsi jabatan ini, kalau ada pun yang membuat aduan tidak ramai.
Begitu juga aduan diperoleh Kementerian Pelancongan berhubung penipuan pakej
ini, tidak ramai yang mengadu walaupun laporan penipuan ini banyak disiarkan
media massa. Pengarah JAWHAR, Ahmad Azhan Mohd Noh, berkata pihaknya diberi
peranan terhad kerana kuasa penuh dikawal kementerian.
“Kami dalam
proses memberi kesedaran kepada orang ramai termasuk pengendali pakej umrah
seperti mengadakan pelbagai seminar. Industri ini semakin besar dan pertambahan
lebih 10,000 jemaah setahun memerlukan kerjasama semua pihak bagi memastikan
industri ini tidak terjejas,” katanya.
Bagi Presiden
Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA), Datuk Mohd Khalid
Harun, berkata badan bertanggungjawab seperti JAWHAR perlu memainkan peranan
lebih aktif seperti Tabung Haji kerana industri ini semakin berkembang luas
pada masa depan.
Katanya, perlu
juga kerajaan menggubal akta baru bagi memastikan kepentingan pemain industri
dan pengguna terbela.
“JAWHAR juga
perlu menambah kakitangan bagi memantau pakej umrah termasuk menempatkan
kaunter di Tanah Suci. Kehadiran mereka membantu jemaah menerusi jalinan
kerjasama dan hubungan erat dengan kerajaan Arab Saudi, industri perhotelan dan
pengangkutan di sana bagi menjamin keselesaan jemaah kita,” katanya yang
menjelaskan penipuan membabitkan agensi pelancongan adalah kecil dan tidak
membimbangkan.
Duta Arab Saudi
ke Malaysia, Muhamad Reda Al Hamayel pada persidangan antarabangsa mengenai
pelancongan Muslim, haji dan umrah, baru-baru ini menegaskan kedutaannya hanya
melayan proses permohonan visa yang diserahkan 21 syarikat pelancongan
berdaftar dengan kerajaan Arab Saudi. Beliau menjelaskan proses permohonan visa
juga singkat dan diluluskan kurang sehari melainkan ada alasan tertentu dan
pihaknya tidak menyimpan pasport pemohon.
Walaupun
permohonan visa dengan kedutaan meningkat saban tahun dengan 60,000 permohonan
sehingga bulan ini berbanding pendaftaran setahun pada 2006 seramai 52,000
tidak memberi masalah kepada kedutaan itu.
“Masalah timbul
apabila ada syarikat berdaftar menjual pakej pelancongan kepada syarikat tidak
berdaftar. Kami bekerjasama dengan kementerian untuk mengambil tindakan
terhadap aktiviti ini kerana tidak mahu menjejaskan perjalanan jemaah dan mahu
mereka meninggalkan memori indah ketika ke Tanah Suci,” katanya.
æ Berita Harian.
25/8/2012.
0 comments