MAS Catat Keuntungan Berganda


Petaling Jaya | Penerbangan Malaysia (MAS) yakin pelan pemulihan yang sedang dilaksanakan bukan saja akan membolehkannya kembali untung, malah menjadi entiti yang mampu menjana pembiayaan sendiri mulai tahun kewangan 2014.

Ketua Eksekutif Kumpulan, Ahmad Jauhari Yahya, berkata keyakinan itu bersandarkan kepada pencapaian MAS dalam mengurangkan kerugian bersihnya bagi 2012 kepada hanya RM432.58 juta berbanding RM2.523 bilion pada 2011.


“MAS kini dalam pelan pemulihan strategik, kami yakin ia mula membuahkan hasil utamanya yang lain menjelang akhir tahun kewangan 2014 nanti. Kebanyakannya (peningkatan) dijangka dapat dilihat pada separuh kedua tahun ini.

Beli Pesawat Baru


“Syarikat tidak lagi mengalami kerugian, MAS bakal menjadi entiti yang mampu menjana sumber pembiayaan sendiri untuk pembelian pesawat baru dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang,” katanya selepas mesyuarat agung tahunan syarikat itu di sini, semalam.

Ahmad Jauhari berkata, syarikat penerbangan kebangsaan itu juga merancang memperkenalkan beberapa lagi laluan baru yang menarik sejajar langkahnya untuk meningkatkan saiz angkatan pesawatnya pada masa depan.

“Beberapa laluan baru (yang bakal diperkenalkan kelak) akan membabitkan tempoh penerbangan maksimum hanya lapan jam dan ke bawah,” katanya.

Selain pengenalan laluan baru, Ahmad Jauhari berkata, MAS juga berhasrat untuk menambah bilangan pesawat bagi menggantikan pesawat lamanya dengan pengumuman lanjut bakal dibuat dalam tempoh terdekat ini.

“MAS sudah menerima semua (enam) pesawat Airbus A380 yang ditempah. Semuanya terbang dua kali sehari ke London dan setiap hari ke Paris serta Hong Kong.

“Kami sedang mengkaji pelan, sama ada untuk menambahkan lagi bilangan pesawat atau sebaliknya. Kami akan membuat satu pengumuman mengenainya nanti,” katanya.

Ahmad Jauhari berkata, proses penggantian pesawat itu bukan saja akan meningkatkan lagi daya saing MAS sebagai antara syarikat terunggul dalam industri penerbangan dunia malah turut membantu menurunkan usia pesawat yang dimilikinya di bawah paras 5.4 tahun berbanding 9.2 tahun kini.

“Menerusi penggunaan pesawat baru dan moden, MAS akan menikmati penjimatan minyak pada purata 15 hingga 20 peratus bagi setiap tempat duduk, sekali gus akan menyumbang kepada peningkatan prestasi kewangan pada masa depan kerana faktor penjimatan kos adalah antara fokus utama dalam pelan pemulihan MAS,” katanya.

Pertumbuhan 3.5 Peratus


Dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini, MAS mencatat pertumbuhan 3.5 peratus muatan penumpang kepada 76.6 peratus berbanding 73 peratus yang dilaporkan dalam tempoh sama tahun lalu.

“Pendapatan penjualan kerusi bagi setiap kilometer (RASK) dalam tempoh dikaji turut meningkat 16.5 peratus,” katanya sambil menambah peningkatan RASK itu dilihat sebagai perkembangan yang baik buat MAS kerana ia bakal membantu mengurangkan kos setiap sen yang dibelanjakan untuk kerusi bagi setiap kilometer (CASK).

“Ini keutamaan serta merta MAS. Jika ketidakseimbangan antara RASK dan CASK berterusan, MAS tidak boleh mencatat keuntungan,” katanya.

0 comments