Soalan:
Diketahui bahawa
perempuan yang didatangi haid dan bernifas sah melakukan seluruh ibadat haji
kecuali tawaf dan sembahyang dua rakaat untuk tawaf. Jadi, bagaimanakah caranya
bagi perempuan yang haid melakukan ihram?
Jawapan:
Dalam Qamus
al-Fiqhi menyebut, perkataan “ihram” bermaksud memasuki ke dalam
perkara-perkara yang ada pantang-larang yang diharamkan, iaitu dengan
beriltizam menjaganya. Cuma, dari sudut syarak, ia tidak terjadi kecuali dengan
niat bersama-sama dengan zikir (iaitu talbiah). Inilah definisi oleh Ibn
Abidin.
Definisi lain
bagi ihram adalah masuk dalam ibadah haji atau umrah. Dalam mazhab pula, ada
sedikit tambahan iaitu: Sekalipun tanpa talbiah.
Merujuk kepada
soalan, wanita haid boleh berihram untuk haji atau umrah. Hal ini berdasarkan
sabda Rasulullah SAW kepada Aisyah r.a ketika beliau kedatangan haid:
افْعَلِي مَا يَفْعَلُهُ
الْحَاجُّ غَيْرَ أَنْ لَا تَطُوْفِي بِالْبَيْتِ حَتَّى تَطْهُرِيْ
Maksudnya:
Lakukanlah sebagaimana yang dilakukan oleh orang yang menunaikan haji, namun jangan
melakukan tawaf di Baitullah melainkan setelah kamu suci.
(HR
al-Bukhari, no. 290 dan Muslim, no. 1211)
Keadaan ini
menunjukkan bahawa perempuan yang dalam keadaan haid boleh melakukan ihram
tetapi tidak boleh tawaf dan solat juga. Ihram perempuan yang haid tidak ada
beza dengan perempuan yang suci kecuali pada sembahyang sunat dua rakaat untuk
ihram. Apabila perempuan yang berhaid sampai ke miqat dan hendak berihram, maka
dia hendaklah mandi dengan niat untuk ihram.
Jika dia boleh
menanti di miqat sehingga suci dan mandi, kemudian melakukan ihram, maka itu
adalah lebih afdal. Perempuan yang didatangi haid dan bernifas, sah melakukan
seluruh ibadat haji seperti wuquf di Arafah, bermalam di Muzdalifah, melontar
jamrah dan lain-lain kecuali tawaf dan sembahyang dua rakaat untuk tawaf seperti
yang telah disebutkan.
Sumber:
Dr. Zulkifli
Mohamad al-Bakri. Q & A Bersama Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. PSN
Publication. 2012.
0 comments