Tak Wajib
Menaiki Jabal Rahmah
Soalan:
Saya menunaikan
haji tahun lalu. Ketika di Arafah, saya melihat ada sebahagian jemaah haji naik
ke Jabal Rahmah. Persoalannya, adakah ia dihitung sebagai sunat haji. Apa beza
Jabal Arafah dengan Jabal Rahmah? Adakah doa khusus untuk dibaca ketika di
Arafah? Bagaimana jika wanita haid pada hari Arafah. Bolehkah kita menunaikan
ibadah haji untuk ibu bapa yang sudah meninggal dunia.
Aliah, Shah
Alam, Selangor
Jawapan:
Jabal Rahmah
adalah bahagian kecil daripada Jabal Arafah di mana Nabi SAW melakukan wukuf,
lalu sahabat berusaha melakukan wukuf di sana kerana Nabi melakukannya.
Bagaimanapun, Nabi tidak pernah memerintahkannya.
Manusia
sepatutnya tidak berlumba untuk menaikinya kerana keadaan ini menyebabkan
berlakunya percampuran, bahkan boleh membawa kemalangan yang mengakibatkan
kematian.
Seseorang tidak
boleh beranggapan jika ia mampu menaikinya, maka ia telah melakukan sunnah
Nabi, anggapan itu salah.
Sekalipun ia
benar sunnah Nabi, ia tetap berdosa kerana telah menyakiti orang lain dengan
berusaha untuk mendapatkannya. Jabal Rahmah adalah bahagian kecil daripada
Jabal Arafah dan ia tidak termasuk dalam salah satu manasik ibadat haji. Tidak
wajib untuk menaikinya, cukup sekadar wukuf di sekitar Arafah saja.
Wukuf yang benar
seperti diajar oleh Nabi SAW sementara bentuk pelaksanaan wukuf boleh dilakukan
dengan apa cara, sama ada dalam keadaan berwuduk atau tidak, boleh juga
dilakukan dengan cara berdiri, duduk, berjalan-jalan, bahkan sambil berbaring.
Yang penting, ia berada di kawasan Arafah, sampai tenggelamnya matahari. Ketika
waktu solat Maghrib tiba, maka hendaklah mengumandangkan azan Maghrib dengan
segera. Akan tetapi orang yang wukuf tidak melakukan solat Maghrib di Arafah
melainkan mereka hendak segera melakukan perjalanan ke Muzdalifah dan melakukan
solat Maghrib serta Isyak di sana.
Pada dasarnya
tidak ada kalimah khusus yang harus diucapkan di Arafah.
Rasulullah SAW
sering ditanya hal ini dan Baginda menyarankan supaya berdoa untuk kebaikan
diri sendiri dengan ikhlas. Seseorang yang sedang wukuf di Padang Arafah tentu
bukan untuk satu keperluan atau hajat, akan tetapi setiap orang yang wukuf di
padang Arafah bermacam-macam hajatnya. Terkadang orang yang sedang wukuf di
padang Arafah memiliki permasalahan sosial, ekonomi, dan ada pula menghadapi
permasalahan peribadi. Oleh sebab itu, setiap Muslim hendaklah meminta
keampunan kepada Tuhannya, dan hendaklah dia sentiasa memperbanyakkan tasbih,
zikir serta doa.
Haid dan nifas
tidak termasuk larangan untuk melaksanakan ihram.
Haji tidak
dianggap batal jika salah satu di antara keduanya terjadi ketika sedang
melaksanakan haji. Seorang wanita boleh melakukan wukuf di padang Arafah dan
pelaksanaan ibadat haji melainkan tawaf serta sa’i kerana tawaf hendaklah
dilaksanakan dalam keadaan suci, sedangkan saie dilakukan setelah melaksanakan
tawaf.
Ketiga-tiga
mazhab (Mazhab Syafi’i, Hanafi dan Hambali) membenarkan untuk menghajikan orang
tua atau orang lain jika yang dihajikan itu telah uzur (tidak mampu secara
fizikal) atau telah meninggal dunia. Mazhab Malik hanya membenarkan menghajikan
orang lain yang telah meninggal dunia kalau ada wasiat. Ia dilakukan dengan
pembiayaan harta yang ditinggalkannya.
- Berita
Harian.
0 comments