Pegawai Polis Dibelasah, Dibakar & Ditoreh di Tanah Suci

PADA tahun 1990, hati saya terbuka untuk ke Mekah. Ketika itu saya bekerja sebagai seorang anggota polis berpangkat inspektor di Kluang, Johor. Saya bertugas sebagai anggota polis sejak tahun 1982. Kebetulan ibu saya dapat duit hasil jualan tanah pusakanya. Lalu duit itu dibahagikan antara kami adik-beradik. Dapatlah saya empat ribu. Pesan mak agar saya gunakan wang itu untuk ke Mekah. Pada waktu itu, jumlah duit sebanyak itu sudah marnpu menampung tambang pergi balik ke Tanah Suci. Namun, saya berniat mahu pergi bersama-sama isteri saya, Nozini Mohd Nor. Memandangkan wang tambang untuk isteri belum cukup, saya tunda niat untuk ke Mekah. Saya bagi tempoh setahun mahu kumpul wang untuk mencukupkan tambang dan perbelanjaan kami berdua. Selama setahun itu juga, selain mengumpul wang, saya turut hadiri pelbagai majlis keagamaan dan kursus haji sebagai persediaan dari sudut kerohanian.


Setiap malam saya tak pernah tinggal melakukan solat taubat. Tujuannya agar saya benar-benar ‘bersih’ dan segala dosa saya diampunkan sebelum menjejakkan kaki ke Tanah Suci kelak. Alhamdulillah, niat saya akhirnya dimakbulkan Allah. Pada pertengahan tahun 1991, impian saya dan isteri terlaksana. Kami bertolak menaiki kapal terbang dari Senai. Ketika itu saya berusia 30 tahun manakala isteri 29 tahun. Semasa dalam penerbangan, saya rasa yakin tiada apa-apa yang akan berlaku.

“Alah, sudah beratus-ratus solat taubat aku buat. Tentu semua dosa dah diampunkan. Begitulah tanggapan saya waktu itu. Sampai di Jeddah, saya mula rasa lain macam. Rasa sayu, takut dan tiba-tiba menangis sampai isteri terkejut dengan perubahan saya. Entah mengapa saya mula rasa tak sedap hati. Kami menaiki bas menuju ke Madinah. Sampai di depan hotel penginapan, sebaik saya turun dan menjejakkan kaki ke tanah, tiba-tiba saya tidak dapat bernafas. Dada terasa senak bagai dihimpit sesuatu yang berat. Bagaikan tiada oksigen dalam ruang udara di kota Madinah itu. Saya tersandar ke dinding deretan kedai. Saya cuba bemafas tetapi terasa amat sukar mahu menyedut udara di situ. Isteri saya sudah cemas. Diurut-urutnya dada saya.

“Mungkin ini balasan Tuhan!” kata-kata itu bermain dalam fikiran saya. Dalam hati, saya hanya mampu beristighfar dan memohon ampun dari Allah. Lebih kurang 10 minit kemudian, barulah saya pulih dan dapat bernafas seperti biasa. Setelah itu, saya dan isteri berpisah kerana menuju ke bilik masing-masing di hotel penginapan yang disediakan.

Terima ‘puktilan ghaib’ di Masjid Nabawi

SEBELUM masuk waktu Asar, saya pun pergi ke Masjid Nabawi. Sampai di sana, saya solat seperti biasa. Selepas solat, saya pergi ke Raudhah, kawasan antara mimbar dan makam Nabi. Kebetulan kawasan di situ agak lengang. Niat di hati mahu berzikir sementara menunggu masuknya waktu Maghrib. Saya pun duduk bersila. Tangan kanan memegang tasbih. Baru saja saya buka mulut mahu berzikir, tiba-tiba... Dushh! Dushhh! Bertubi-tubi tumbukan melayang ke wajah saya. Tak sempat saya nak angkat muka, pukulan itu tidak henti-henti menyerang saya. Dari kanan, depan dan belakang. Bukan hanya wajah saya ditumbuk bertalu-talu, malah terasa tubuh badan saya tuna disepak, diterajang! Tak ubah bagaikan ada berpuluh orang yang sedang memukul saya serentak. Saya hanya mampu menghadang muka dengan kedua-dua belah tangan sambil menahan kesakitan. Sakitnya bukan kepalang, tak ubah seperti sedang dibelasah puluhan lelaki serentak. Bagaikan ditumbuk dan diterajang beribu-ribu kali. Lebih kurang satu minit begitu, tiba-tiba segala pukulan itu berhenti. Saya angkat muka, pandang di sekeliling saya. Kosong! Tiada sesiapa yang lalu di sebelah saya. Saya memang perasan semasa dipukul tadi, tiada kelibat sesiapa. Aneh, pukulan bertubi-tubi itu datang bagaikan angin lalu. Tasbih di tangan terjatuh, tubuh saya juga seakan bergoncang menahan pukulan tadi. Saya lihat sekeliling dan tiada siapa perasan apa yang saya alami. Seluruh wajah dan badan saya terasa amat sakit, tak ubah bagai baru lepas kena belasah.

Saya bangun, terhuyung-hayang badan saya hendak berjalan kerana menahan kesakitan. Saya terus berjalan keluar dari Masjid Nabawi. Saya batalkan niat untuk berzikir. Saya mahu pulang ke bilik hotel. Semasa berjalan, terasa ada cecair hangat mengalir di dahi. Saya seka. Darah!

Sampai di bilik penginapan, saya lihat cermin. Anehnya, tiada sebarang kesan lebam pada wajah atau seluruh badan. Malah, tiada tanda luka pada kepala saya. Jadi, dari mana darah tadi mengalir? Seluruh badan saya pula sakit-sakit, tak ubah seperti baru lepas bertumbuk. Saya menangis seorang. Terasa apa yang saya lalui tadi salah satu balasan Tuhan. Agaknya, beginilah yang dirasai oleh orang yang pernah saya belasah dulu. Saya teringat, sepanjang berkhidmat sebagai pegawai polis, agaknya sudah beribu orang yang kena pelempang, penumbuk atau sepak terajang saya. Maklumlah, kadangkala bengang dengan pesalah atau dalam usaha menangkap penjenayah, memang kaki dan tangan saya pun turut sama ‘mengerjakan’ mereka. Setakat pukul orang sampai berdarah, itu perkara biasa! Saya yakin apa yang berlaku ada kaitan dengan apa yang saya lakukan dalam tugas. Mungkin, sebab saya suka mernukul suspek atau penjenayah menyebabkan saya kini dibalas dengan pukulan ghaib di Tanah Suci. Saya ceritakan kejadian itu pada isteri. Dia juga sependapat dengan saya. Kerana sakit seluruh tubuh badan akibat dipukul, malam itu saya hanya solat di dalam bilik sahaja.

Keesokan paginya, saya pergi semula ke Masjid Nabawi. Saya bersolat seperti biasa. Selesai solat, saya berhasrat mahu mengaji. Saya buka helaian al-Quran. Bismillahirrahmanirrahim... Dushh! Dushh! Belum sempat saya mula membaca surah, saya ditumbuk lagi bertubi-tubi. Sama seperti semalam, seluruh tubuh saya ‘dibelasah’. Saya hanya mampu menutup muka dengan kedua-dua tangan sambil membongkok menahan segala pukulan itu. Selepas seminit, pukulan itu hilang. Orang di sekeliling langsung tidak perasan apa yang saya alami. Hanya saya seorang yang merasakannya. Saya menangis lagi. Saya sangka balasan semalam sudah berakhir. Rupanya tidak. Begitulah seterusnya yang saya lalui sepanjang berada di Madinah. Setiap kali saya mahu melakukan amalan sunat, belum sempat memulakannya, saya akan dibelasah. Saya terima balasan dalam dua cara. Pertama, dibelasah bertubi-tubi oleh ‘orang ghaib’. Kedua, pasti ada orang yang akan melanggar tubuh saya. Pernah semasa mahu mula berzikir, rnuncul seorang lelaki Arab lalu terus menyepak saya hingga terpelanting tasbih saya. Dia terus berlalu tanpa menoleh, jauh sekali meminta maaf. Kelakuan itu amat berbeza kerana selalunya orang Arab jika terlanggar kita, mereka akan terus memeluk sambil meminta maaf. Namun berlainan dengan apa yang saya alami.

Sepanjang berada di Masjid Nabawi, hanya semasa sedang solat sahaja saya tidak diganggu. Selebihnya, jika mahu rnelakukan amalan sunat seperti mengaji atau berzikir, memang takkan dapat. Tiap kali itu juga saya akan terus dipukul, diterajang dan dilanggar. Yang peliknya, apabila berada di luar kawasan Masjid Nabawi, tidak pula berlaku kejadian itu. Selama lapan hari berada di Madinah, saya tidak dapat melakukan amalan sunat di Masjid Nabawi. Hanya sekadar dapat bersolat sahaja. Sepanjang lapan hari itu juga saya tidak terlepas dari pukulan ghaib dan sepak terajang sepanjang berada di Masjid Nabawi. Pada awalnya, saya menangis memohon pada Allah agar diampunkan dosa dan dihentikan pukulan-pukulan itu. Namun, akhirnya saya redha. Bagi saya, jika ini balasannya kerana perbuatan saya yang suka memukul orang, biarlah Allah bayar di atas muka bumi ini daripada di akhirat kelak. Walaupun badan terasa sakit hingga ada kalanya sukar hendak bergerak, saya pasrah dan terima ia sebagai bayaran cash dari Allah. Dalam menanggung dugaan itu, ada juga peristiwa yang menggembirakan saya. Antaranya pada hari ketujuh, saya dapat khabar gembira bila isteri disahkan hamil anak kelima. Selain itu, saya juga berpeluang dibenarkan oleh pengawal keselamatan untuk melihat dari dekat makam Rasulullah.
Empat jam ‘dibakar’ di Arafah

HARI kesembilan, kami bertolak pula ke Mekah. Ketika ini saya tak putus-putus berdoa agar Allah ampunkan dosa saya supaya saya boleh menjalani ibadah haji tanpa halangan. Alhamdulillah, sepanjang berada di Mekah menunaikan ibadah, tiada masalah yang saya hadapi. Semuanya dapat dilakukan dengan sempurna tanpa sebarang halangan. Kerana itu, saya sangka balasan saya sudah habis. Rupanya tidak! Selepas 27 hari berada di Mekah, kami kemudian bertolak dengan bas menuju ke Arafah untuk wukuf. Ketika itu merupakan tahun pertama Malaysia memperkenalkan pemakaian gelang besi sebagai tanda pengenalan diri. Sebelum bertolak, saya ketatkan gelang itu dengan playar kerana takut terlucut semasa mengerjakan wukuf. Sampai waktu wukuf, saya bersama jemaah lain duduk di bawah khemah yang disediakan. Kipas turut dipasang dalam khemah itu.

Selepas menunaikan fardu Zuhur, semua orang mula berzikir sementara menunggu masuk waktu Asar. Saya duduk bersila, mula berzikir. Tapi, tak sampai lima minit berzikir, saya mula rasa panas. Bahang panas itu makin lama makin meningkat. Yang hairannya, saya lihat orang lain macam biasa saja. Seperti tiada apa yang berlaku. Saya pula tidak senang duduk. Kepanasan yang saya rasa semakin membara. Semakin lama semakin panas. Panas! Panas! Tolong ya Allah... Panasnya! Saya menjerit dalam hati. Sungguh, ketika itu saya rasa tak ubah bagai sedang dibakar api. Terlalu panas. Pergelangan tangan saya terasa mahu putus kerana gelang besi yang melekap pada kulit tak ubah bagaikan besi panas yang boleh mencairkan kulit hingga ke tulang. Saya berpeluk tubuh, menangis. Orang lain menangis kerana terasa syahdu, insaf dan tanda penyesalan, tetapi saya pula sebenarnya menangis kerana sedang menanggung kesakitan akibat ‘dibakar’. Zikir, doa semua hilang. Yang ada dalam fikiran saya hanyalah meminta ampun daripada Allah. Sakitnya tidak terperi. Tak ubah bagaikan saya sedang duduk dalam kawah berapi. Hampir empat jam saya ‘dibakar’. Bermula selepas waktu Zuhur hinggalah masuk waktu Asar. Saya hanya mampu menangis tanpa dapat melakukan amalan sunat. Kemudian, terdengar laungan azan menandakan sudah masuk waktu Asar.

Sebaik saja azan selesai, tiba-tiba saya terdengar satu suara lelaki berkata: “Pada hari ini Allah buka pintu syurga dan angin syurga pun keluar. Dan sesiapa yang berada di Arafah akan merasai angin syurga ini. Dan pada hari ini Allah ampunkan segala dosa manusia!”

Sebaik selesai suara itu berkata-kata, tiba-tiba saya terasa ada angin sejuk yang bertiup ke arah saya. Angin itu menghilangkan api kepanasan yang saya rasai. Malah, semakin lama angin itu semakin sejuk hingga akhirnya saya menggigil kesejukan bagaikan berada di kawasan salji, padahal ketika itu musim panas. Menggigil saya berjalan ke arah tempat mengambil wuduk. Hanya saya seorang yang rasa begitu. Jemaah lain seperti biasa saja. Selepas mengambil wuduk, barulah saya dapat rasakan suhu sekeliling seperti biasa. Waktu itu saya bersyukur sangat. Tak sanggup rasanya dibakar hidup-hidup lagi.

Ditoreh pisau cukur

SAYA sangka balasan dibakar itu adalah paling maksimum dan yang penghabisan. Tidak juga! Malam itu saya berlepas ke Mina untuk melontar, melakukan tahlul pertama. Selesai melakukan tahlul, saya pun pergi bercukur kepala. Semasa tukang cukur sedang asyik melorek pisaunya pada kepala saya, tiba-tiba datang seorang polis lalu merentap tangan si pencukur itu. Zappp! Pisau kecil bermata tajam itu menoreh kepala saya sebelah kiri, dari alas hingga ke bawah. Ini kerana rentapan polis itu benar-benar sewaktu si pencukur sedang menekan mata pisaunya pada kulit kepala saya. Apa lagi, terus meleleh darah membasahi muka saya. Mujurlah hanya luka kecil walaupun kesan lorekan pisau itu jelas kelihatan. Polis dan si pencukur itu berulang kali memohon maaf pada saya. Polis itu datang menangkap pencukur itu kerana berniaga tanpa lesen. Saya hanya tersenyum. Dalam hati saya berkata: “Rupanya ada lagi!” Sungguh, insiden bercukur itu saya sangka yang penghabisan. Tidak juga. Masih ada yang menanti”!

Selesai bertahlul, saya kembali semula ke Mekah. Saya pun membuat persiapan untuk pulang dan melakukan tawaf widak atau tawaf selamat tinggal. Sebelum melakukan tawaf, terlebih dahulu saya buat solat sunat musafir. Semasa sedang sujud yang terakhir, tiba-tiba... burrr! Bersembur air dari mulut dan hidung saya. Terasa bagai mahu patah hidung dan gigi saya apabila terkena penyepak seorang lelaki Arab bertubuh besar. Hampir saya tersembam dibuatnya. Tanpa mengucapkan maaf, lelaki itu terus berlalu selepas memberi ‘hadiah’ terakhir untuk saya. Sekelip mama saja dia hilang dari pandangan. Batal solat saya. Cepat-cepat saya beristighfar. Rupanya, ada lagi last payment dari Allah. Saya ambil semula wuduk dan solat semula. Alhamdulillah, saya selesai mengerjakan rukun yang terakhir dan akhirnya selamat pulang semula ke tanah air.

SEMUA kisah yang saya lalui di atas tidak pernah saya ceritakan path sesiapa kecuali isteri saya. Walau pun banyak pengalaman pahit sewaktu kali pertama berkunjung ke rumah Allah, namun saya tidak serik. Malah, saya memasang niat akan kembali semula ke sana suatu hari nanti. Selepas pulang dari Mekah, ramai juga teman-teman seragam yang bertanya tentang pengalaman saya, namun saya katakan tiada apa yang berlaku. Ketika itu seorang demi seorang yang pernah pergi ke Tanah Suci menceritakan pengalaman mereka di sana. Seorang kawan wanita bercerita semasa dia pergi ke Mekah, dia langsung tidak boleh melihat Kaabah. Yang peliknya, dia seorang saja yang tidak nampak. Selepas mutawif menasihatkannya buat solat taubat, akhirnya dia nampak Kaabah. Saya teringat juga kisah seorang pesara polls yang mengerjakan haji bersama saya ketika itu. Dia memang sering pergi ke Mekah sama ada menunaikan umrah atau haji. Namun, setiap kali dia masuk ke kawasan Mekah, kakinya tiba-tiba jadi lembik, langsung tak boleh berjalan. Jika keluar dari kawasan Mekah, elok semula kakinya. Terpaksalah dia mengupah orang untuk mengusungnya bagi menjalankan ibadah semasa di Mekah. Katanya, puas dia berdoa memohon pada Allah agar diampunkan dosanya namun mungkin belum dimakbulkan kerana keadaannya masih tetap begitu setiap kali ke Mekah. Ada pula seorang rakan setugas saya yang berpesan agar saya hati-hati jika ke Mekah kerana katanya di sana ‘kotor’. “Kat Mekah tu penuh dengan najis. Kat mana-mana atas lantai penuh tahi termasuklah di sekitar Kaabah. Orang Arab memang pengotor. Berak merata-rata,” cerita teman saya itu yang terlebih dahulu ke Tanah Suci sebelum saya. Saya pelik dengan dakwaannya itu. Mana mungkin Tanah Suci sekotor itu? Bila saya pergi, bersih saja di sana. Malah, kalau ada sedikit air yang tumpah, cepat saja petugas datang membersihkannya. Rupanya barulah saya faham. Mungkin najis yang dilihat teman saya tadi adalah najisnya sendiri.

‘Najis’ yang mungkin dilakukannya semasa bertugas sebagai polis dulu. Akhirnya, dia tidak dapat melakukan ibadah di sana kerana asyik mengelak daripada terpijak najis sedangkan hanya dia seorang yang nampak najis bertaburan merata-rata tempat.

Ö Setahun selepas pulang dari Mekah, Ustaz Shahrin, 50, mengambil keputusan meletakkan jawatan daripada bidang kepolisian. Beliau kemudian menyambung pelajaran dalam bidang perubatan alternatif Islam di Colombo dan kini mengusahakan pusat rawatannya sendiri di Kota Bharu, Kelantan.

è Mastika. April 2011.

0 comments