Sebelum Berangkat



1. Bakal Haji menerima Jadual Penerbangan Haji (JPH) 1 bulan sebelum berangkat (anggaran). Contoh surat seperti di lampiran B.


2. Pastikan tarikh dan waktu melaporkan diri di Lapangan Terbang atau di Kompleks Tabung Haji.

3. Tunaikan solat Musafir di rumah. Sebelum berangkat bacalah doa permulaan Safar.

4. Bawa bersama surat JPH (tinggalkan keratan sebelah bawah surat JPH tersebut kepada waris di Malaysia).

5. Bawa Buku Rekod Rawatan (Jangan dimasukkan dalam beg pakaian). Pastikan suntikan Anti Meningitis telah diambil dan pengesahan doktor ke atasnya ada dinyatakan dalam buku Rekod Rawatan.

6. Sentiasa memakai lencana nama jemaah haji ketika melaporkan diri dan sepanjang masa berada di Tanah Suci.

7. Sentiasa pakai Gelang Pengenalan Haji (GPH) walaupun dalam keadaan berihram.

Doa Permulaan Musafir (Perjalanan)

اللَّهُمَّ أَنْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ، وَأَنْتَ الْخَلِيفَةُ فِي الأَهْلِ وَالْمَالِ وَالْوَلَدِ وَالْأَصْحَابِ، اللَّهُمَّ احْفَظْنَا وَإِيَّاهُمْ مِنْ آفَاتِ الدُّنْيَا وَعَاهَاتِهَا، اللَّهُمَّ إنَّا نَسألُكَ فِي سفَرِنَا هَذَا بِرًّا وَتَقْوَى، وَمِنَ العَمَلِ ما تَرْضَى،

اللَّهُمَّ إنَّا نَسألُكَ أَنْ تَطْوِي لَنَا الْأَرْضَ وَتُهَوِّنَ عَلَيْنَا السَّفَرَ وَأَنْ تَرْزُقَنَا فِي سَفَرِنَا هَذَا سَلَامَةً  فِي الْبَدَنِ وَالدِّيْنَ وَالْمَالِ، وَتُبَلِّغَنَا حَجَّ بَيْتِكَ وَزِيَارَةَ قَبْرَ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ،

اللَّهُمَّ إِنَّا نَعُوذُ بِكَ مِنْ وَعْثَاءِ السَّفَرِ، وَكَآبَةِ الْمَنْظَرِ، وَسُوءِ الْمُنْقَلَب فِي الْمَالِ وَالْوَلَدِ وَالْأَصْحَابِ، اَللَّهُمَّ اجْعَلْنَا وَإِيَّاهُمْ فِي جَوَارِكَ وَلَا تَسْلُبْنَا وَإِيَّاهُمْ نِعْمَتِكَ وَلَا تُغَيِّرْ مَا بِنَا وَبِهِمْ مِنْ عَافِيَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ.

Maksudnya: Ya Allah, Engkaulah teman dalam perjalanan dan Engkaulah penjaga keselamatan kaum keluarga, hartabenda, anak cucu dan sahabat handai. Ya Allah peliharalah kami dan mereka dari keburukan dunia dan kerosakannya. Ya Allah, sesungguhnya kami memohon kebaikan dan taqwa dalam perjalanan ini dan juga amalan-amalan yang Engkau redhai.

Ya Allah, kami memohon supaya didekatkan dan dimudahkan perjalanan kami dan kurniakanlah kami di sepanjang perjalanan ini keselamatan tubuh badan, agama dan harta benda. Sampaikanlah maksud kami mengerjakan haji dan mengunjungi maqam Nabi-Mu Muhammad SAW.

Ya Allah, sesungguhnya kami berlindung dengan-Mu daripada segala mara bahaya di dalam perjalanan dan perkara-perkara yang mendukacitakan, jauhilah buruk pandangan pada kaum keluarga, harta benda, anak cucu dan sahabat handai kami.

Ya Allah, letakkanlah kami dan mereka sekalian di dalam peliharaan-Mu, janganlah Engkau lucutkan nikmat-Mu dari kami dan mereka, janganlah Engkau mengubahkan kesihatan yang ada pada kami dan pada mereka, Wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. 

0 comments