Soalan 3


Soalan:

Kita biasa mendengar tentang haiwan yang dipilih untuk menjadi sembelihan ibadah korban mestilah tidak sakit dan cukup sifatnya. Apakah hukum sembelihan binatang korban yang sakit?

Jawapan:

Pengarang al-Fiqh al-Manhaji berkata: “Binatang ternakan di atas mestilah tidak mempunyai kecacatan yang boleh men gurangkan dagingnya. Oleh sebab itu, kambing yang telah tiada otaknya kerana terialu kurus, adalah tidak memadai untuk dikorbankan. Begitu juga binatang yang nyata tempang atau yang buta sebelah mata atau sakit atau yang terpotong sebahagian telinganya, tidak memadai dan tidak sah untuk dibuat korban.”
(HR al-Tirmidzi, no. 1497 dan Abu Daud, no. 2800)


Al-Barra’ bin Azib meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda:

أَرْبَعٌ لا تَجْزِي فِي الأَضَاحِي : الْعَوْرَاءُ البَيِّنٌ عَوَرُهَا، وَالْمَرِيضَةُ البَيِّنٌ مَرَضُهَا، وَالْعَرْجَاءُ البَيِّنٌ عَرْضُهَا، وَالْعَجْفَاءُ الَّتِي لا تُنْقِي

Maksudnya: Empat perkara yang men yebabkan binatang korban tidak memadai (tidak sah) untuk dikorbankan, yang jelas matanya buta sebelah, yang jelas sakitnya, yang jelas tempangnya dan yang terlalu kurus sehingga menampakkan tulang.
(HR Abu Daud, no. 2804), al-Tirmidzi, no. 1497, al-Nasa’i, no. 4369 dan Ibn Majah, no. 3144. Kata al-Tirmidzi: Hadis ini hasan sahih.)

Setiap perkara yang menyebabkan binatang itu kurus dan kurang dagingnya hendaklah diqiaskan kepada keempat-empat kecacatan tersebut.

Jika sakitnya ringan, ia tidak menjejaskan untuk dijadikan binatang korban. Tetapi jika nyata sakitnya sehingga mengurangkan daging, ia ditegah seperti pendapat al-Nawawi dalam al-Raudhah Tetapi dihikayatkan daripada ابن كهجي bahawa hukumnya sah dan memadai.

Sumber:
Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. Q & A Bersama Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri. PSN Publication. 2012.

0 comments